Alle uitgaven

Alle uitgaven

Toetskaart

Toetskaart

Volledige uitgave

Examens september 2024

Beste lezer,

Welkom in het nieuwste nummer van Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk, alweer de derde editie van dit jaar. En ook nu hebben de ontwikkelingen op het gebied van toetsing en examinering niet stilgestaan. De centrale eindexamens brengen toch altijd wat spanning en extra werkbelasting met zich mee. Examenfraude is afgelopen periode een onderwerp van gesprek gebleken in verschillende onderwijssectoren. Colleges van Beroep hebben het binnen verschillende instellingen druk gehad met vraagstukken rondom kwaliteit van examinering, besluitvorming en toegankelijkheid voor iedere student. Maar inmiddels is de zomerperiode voorbij en kan ieder zich, hopelijk uitgerust en opgeladen, opmaken voor een nieuw schooljaar. Een gepast moment ook om weer wat interessante artikelen te bestuderen, en daar ontbreekt het in deze editie niet aan!

Vacatures

Vacatures

Abonnement

Abonnement

Proefnummer

Proefnummer

Artikelen uit deze uitgave

Toolkit “AI in je toetsontwerp”

Auteur : Joyce den Heijer

Joyce den Heijer is onderwijsadviseur Toetsing en docentopleider BKE en SKE bij de Haagse Hogeschool. Samen met collega Frank van Nispen ontwikkelde zij de Toolkit “AI in je toetsontwerp”. Ontdek hoe deze toolkit helpt bij het (her)ontwerpen van toetsen in een tijd waarin technologie en beroepsbekwaamheid steeds meer hand in hand gaan.

Kwaliteitsbevordering van toetsing door onderzoek en toepassing van statistiek: Theo Eggen 1953-2024

Auteur : Remco Feskens

Prof. Dr. Ir. T. J.H.M. Eggen, Theo voor collega’s en intimi, rondde in 1977 aan de Universiteit Twente (toen nog Technische Hogeschool Twente geheten) de studie Toegepaste Wiskunde met als specialisatie statistiek af en ging in dienst bij de net opgerichte vakgroep Onderwijskundige Meetmethoden en Data-analyse (OMD).

De relatie tussen toetsbetrouwbaarheid, classificatiefouten en een beoordelingsschaal

Auteur : Henk van Berkel

Je construeert een aantal toetsvragen en zorgt ervoor dat deze goed verdeeld zijn over de leerdoelen. Dan heb je een toets. Die neem je af en telt het aantal punten dat de studenten hebben behaald, eventueel na correctie voor raden indien de toets bestond uit meerkeuzevragen.

Ex tunc

Auteur : Ton Lamers

In deze bijdrage wordt een uitspraak van 5 juni 2024 van de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State (ARRvS) besproken (ECLI:NL:RVS:2337, zie kader). Deze zaak is een mooi voorbeeld van zogenaamd ‘ex tunc’ toetsen.

Prof. dr. Marieke (M.F.) van der Schaaf, Education is the most powerful weapon for change

Auteur : Harry Molkenboer, Jan Jacobs

In de periode 2007-2012 zijn in Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk twaalf portretten gepubliceerd van ‘Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld’. Het waren portretten van Nederlanders die een bijzondere plaats innemen in de wereld van toetsing en examinering. 

De zelfstandige visie van examencommissies op het eindniveau bij programmatisch toetsen of een samen

Auteur : Yvonne Leegstra,
Ini Luyk

Is het nodig dat een examencommissie een eigen, zelfstandige visie heeft op het eindniveau van de opleiding(en) waarvoor zij is ingesteld? Regelmatig horen wij het argument dat een examencommissie niet verantwoordelijk is voor de opzet en invulling van het onderwijs en daarom ook niet voor de opzet en het niveau van het afstuderen. 

No-brAIner?

Auteur : Annemieke Bosshardt

We moeten het even hebben over AI. Niet dat er niet genoeg over wordt geschreven overigens, maar in een blad als Examens moet het maar eens gezegd worden: traditionele toetsing en AI staan op gespannen voet met elkaar.

Examen SVH Barista basis voor beginnende barista’s

Auteur : Ricardo Eshuis

Een barista beheerst de techniek van het koffiezetten, serveert efficiënt, gastvrij en op professionele wijze koffie(specialiteiten) en weet er alles over. In dit artikel staat het examen SVH Barista basis centraal en de toetsing ervan.

Gezien en gelezen

Auteur : Jan Jacobs

Op 28 maart 2024 heeft de Onderwijsraad het rapport ‘Een klemmend beroep’ uitgebracht met een advies aan alle beroepsopleidingen in Nederland waar een deel van de opleiding, toetsing of examinering in de beroepspraktijk plaatsvindt.