Alle uitgaven

Alle uitgaven

Toetskaart

Toetskaart

Volledige uitgave

Examens Mei 2007

Gratis advies.
De centrale examens in het voortgezet onderwijs zijn weer achter rug. Dit jaar voor het eerst afgenomen onder de eindverantwoordelijkheid van Ronald Plasterk, Minister van Onderwijs. Hij kreeg bij zijn aantreden in het Parool van 22 februari jl. een ‘gratis onderwijsadvies’ van partijgenoot Bart Tromp, socioloog, columnist en buitengewoon hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Na enkele open deuren over kwaliteitsverlies in het onderwijs en ontbrekende expertise in de adviesgroep van Mark Rutte, besteedde hij enkele regels aan het fenomeen examens:

Vacatures

Vacatures

Abonnement

Abonnement

Proefnummer

Proefnummer

Artikelen uit deze uitgave

De competente diender

‘Wist u dat met name in de grote steden een groot deel van de agenten die op straat werken uit studenten bestaat? Ze zijn herkenbaar aan slechts een streep op de schouder. Dit vloeit voort uit onze filosofie van duaal leren en ondertussen voldoen we daarmee meteen ook aan de wens vanuit de politiek om “meer blauw op straat” te zien’, aldus grapt Bart Bolhuis, toetskundige bij de politieacademie in Apeldoorn, 

De rechter grijpt in

Pleidooi voor verantwoorde examenprocedures

Als men de kwaliteit van het onderwijs wil verbeteren – hetgeen niets anders kan betekenen dan verbetering van leerprestaties: kwaliteit moet immers blijken – dan kan men daarvoor bijvoorbeeld de instructie of het leerproces in het vizier nemen. Minstens zo effectief is het om de toetsing als aangrijpingspunt voor kwaliteitsverbetering te kiezen.

Branding van examens: kans of drama?

In een tot kantoor omgedoopt oud schoolgebouw spraken wij met Marc van Eck, managing partner van Business Openers Innovaction. Belangrijkste vraag: hoe kun je het product examens vermarkten en aantrekkelijk maken? De aanleiding tot het gesprek was de presentatie die Marc van Eck hield op het NVEcongres.

Kwaliteitsimpuls voor praktijkbeoordelingen

In vraaggestuurd competentiegericht onderwijs leren studenten zelf een leerroute kiezen en uitstippelen. Met behulp van de opleiding stellen ze leervragen die daarbij leidend zijn. Nieuw is dat studenten ook zelf vorm kunnen geven aan hun assessmentprogramma. Hoe je als student je nieuw verworven competenties echter vervolgens moet laten beoordelen, is minder duidelijk, ook voor docenten.

Hoe echt is authentiek?

Toetsvormen kennen hun ups en downs. Zo waren de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw de hoogtijdagen van de meerkeuzetoetsen. Alles moest zo objectief mogelijk worden gemeten en de enige geschikte vraagvorm daartoe was volgens de toenmalige criteria de meerkeuzevraag. Dat het oplossen van vraagstukken in het beroepsleven wat meer was dan het aankruisen van een vakje, speelde nauwelijks een rol.

Conventies en vernieuwing

‘Conventie – een soort herinnering – is het grootste beletsel om te genieten van leven en kunst.’ Dit citaat van Piet Mondriaan is aangebracht in de hal van het station in Eindhoven in gele neonverlichting. Een zin met een oproep waaraan ik vaak moet denken als ik nadenk over het bestaande en het openstaan voor het nieuwe en onverwachte. Wat heeft dit nu met examens te maken?

Stichting Vamex aangewezen voor examinering

De Stichting VAMEX is door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat voor de periode 1 januari 2007 tot en met 31 december 2011 aangewezen als de enige exameninstelling voor het maken en afnemen van de examens klein vaarbewijs. Aan deze examens, die landelijk worden afgenomen, nemen op jaarbasis ongeveer 30.000 kandidaten deel. Aan deze beschikking is een aantal voorwaarden verbonden om zowel 

Examens op de computer: vragen en antwoorden

Het lijkt hartje zomer, het is half april als in het West-Indisch Huis in Amsterdam de CBT Conferentie wordt gehouden. De sfeer is ontspannen, collegiaal, ofschoon de meeste sprekers tijdens hun presentatie niet het achterste van hun tong laten zien. De oren van de concurrenten zijn immers gespitst. Herkenbaar voor alle aanwezigen is de onontkoombare vraag aan het begin 

Staatssecretaris grijpt in

Op 23 april jl. zond Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart, de staatssecretaris van onderwijs, de volgende brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Vanwege het belang van dit onderwerp drukken wij de brief hierbij integraal af en zullen in een van de komende nummers op deze problematiek terugkomen.

Examinering binnen het politieonderwijs

Sinds de invoering van de Wet op het LSOP1 en het politieonderwijs in 2002, kunnen beslissingen van het college van bestuur van de politieacademie ten aanzien van de examinering worden onderworpen aan het oordeel van een commissie van beroep voor de examens.