Alle uitgaven

Alle uitgaven

Toetskaart

Toetskaart

Volledige uitgave

Examens november 2016

Redactioneel
De examenperiode waarin de centrale examens in het voortgezet onderwijs werden afgenomen ligt weer geruime tijd achter ons. In die periode verschenen er in de media regelmatig berichten over fraude tijdens het afleggen van de examens. Niet alleen in de examenperiode voor het voortgezet onderwijs verschijnen dit soort berichten, maar regelmatig ook buiten deze periode. Dat heeft te maken met het feit dat juist buiten het voortgezet onderwijs gedurende het gehele jaar examens en tentamens worden afgenomen.

Vacatures

Vacatures

Abonnement

Abonnement

Proefnummer

Proefnummer

Artikelen uit deze uitgave

Examenfraude, een overzicht

De diefstal van 27 examens in mei 2013 op de Rotterdamse middelbare Ibn Ghaldounschool heeft examenfraude sterk onder de aandacht gebracht. Wie het onderwerp volgt, komt tot het besef dat het op zeer uiteenlopende wijzen in alle fases van de examenketen plaatsvindt en grote gevolgen kan hebben. Ook politie en justitie spelen inmiddels een rol bij de opsporing en berechting.

Ervaringen van studenten en docenten met digitaal toetsen bij de Universiteit Utrecht

De Universiteit Utrecht (UU) beoogt de kwaliteit van het onderwijs voortdurend te verbeteren, bijvoorbeeld met behulp van innovatie en technologie. Een van de nieuwe ontwikkelingen is de toetsafname in een digitale toetszaal. Dit artikel rapporteert de resultaten van een evaluatie onder 736 studenten en 75 docenten over hun ervaringen met digitaal toetsen en over de professionaliseringsplannen voor docenten om de kwaliteit van (digitaal) toetsen nog verder te verhogen.

De boemerang van een coulancevergoeding

In Examens nummer 4 van 2015 besprak ik in deze rubriek al over de gevolgen van tentamenfraude en de risico’s die daaraan zijn verbonden. Onlangs heeft het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO) een uitspraak (CBHO 2015/187) gedaan waarin een hogeschool een forse tik op de vingers krijgt omdat volgens het CBHO niet

Beoordelen van 21ste-eeuwse vaardigheden?

Een aanzienlijk aantal scholen in Nederland, in het primair en voortgezet onderwijs, zet zich in om ‘het anders te doen’. De leerling staat centraal, een leerling die in de toekomst gaat werken in een beroep dat nu nog niet bestaat, en nieuwe richtingen zal inslaan die we nu niet eens kunnen bedenken. Dat vraagt om andere vaardigheden, gericht op het kunnen omgaan met veranderende omstandigheden,

Studenten kunnen niet meer schrijven

Mijn zoon heeft het vorig schooljaar afgesloten met een HAVO-diploma. Hij is enthousiast begonnen aan een hbo-opleiding ICT, de opleiding waarvan hij al jaren weet dat hij die wil gaan doen. En dat vooruitzicht heeft beslist bijgedragen aan zijn inzet in het examenjaar. Hij is heel gemotiveerd begonnen aan zijn studie. Zijn eerste toets is een……spellingtoets! En die draagt dan weer niet bij aan zijn motivatie….

Een nieuw tijdperk voor EVC

EVC staat voor Erkenning Verworven Competenties. Op 22 maart 2016 is bij de Stichting van de Arbeid de aftrap gegeven voor de nieuwe fase voor EVC, waarbij er sprake is van EVC voor de arbeidsmarktroute enerzijds en een diplomaroute anderzijds. In de arbeidsmarktroute worden ervaring en verworven competenties beoordeeld en weergegeven in een Ervaringscertificaat1 en in de diplomaroute kan met inzet van EVC instrumenten, te valideren werkervaring worden omgezet in onderwijsvrijstellingen.

Interview met Rosa Bartman, examenmaker bij Cito

Wie ben je en waar ben je werkzaam? “Ik woon in Utrecht en werk sinds drie jaar bij Cito. Daarnaast ben ik docent bij de opleiding Spaans van de Fontys lerarenopleiding in Tilburg.”

Een summatieve toets is niet formatief

Het begrip formatief toetsen is vanuit Engelstalige landen overgekomen naar Nederland. In de Engelstalige literatuur worden begrippen gebruikt als formative assessment, formative evaluation, assessment for learning, maar ook een meer algemeen begrip als classroom assessment. Een eenduidige definitie ontbreekt (Sluijsmans, Joosten-ten Brinke, & Van der Vleuten, 2013).

Supporting teachers in higher education in designing test items

Niet elk proefschrift is een aanrader voor docenten. Het proefschrift van Silvester Draaijer is daar een mooie uitzondering op. Het is ook niet alleen voor het hoger onderwijs interessant, maar voor iedereen die te maken heeft met het ontwerpen en construeren van toetsvragen.