De lezer heeft gesproken
Henk van Berkel
Hoewel de redactie de rubriek Redactioneel wil wijden aan externe aangelegenheden, maken we deze keer een uitzondering. Bij het vierde en laatste nummer van 2004 is een enquêteformulier meegestuurd. Wij waren nieuwsgierig naar de meningen van lezers over EXAMENS en naar suggesties voor verbetering. De respons op de enquête was 10%. Hoewel de redactie dat niet veel vindt, wist de uitgever ons te vertellen dat dit percentage gebruikelijk is.Van de lezers heeft 92% hoger onderwijs genoten. Meer dan de helft kent EXAMENS via de NVE, waarvan 78% lid is, en 55% van de lezers ontwikkelt examens of
EVC, erkennen van verworven competenties, heeft het imago dat ze een voorziening is voor speciale doelgroepen. EVC is gericht op competentiebeoordeling, ongeacht het gevolgde leertraject. Hierdoor levert het beproefde beoordelingsmethoden op voor al het onderwijs dat competentiegericht opleidt. EVC-procedures bewegen zich bijgevolg van de marge naar de mainstream van het onderwijs.
Wat bij de Veiligheids-, gezondheids- en milieuchecklist voor aannemers (VCA) al jarenlang de gewoonste zaak van de wereld is, is in de wereld van de bedrijfshulpverlening (BHV) nog ver te zoeken: de onafhankelijke toetsing van kennis en vaardigheden van de BHV-er.
In dit artikel wordt verslag gedaan van een in 2004 uitgevoerd onderzoek naar de eigenschappen van enkele in de handel zijnde en veel gebruikte statistische programma’s voor het analyseren van toetsen. Drie aspecten stonden daarin centraal: de functionaliteit, de gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheid tot kwaliteitsverbetering van toetsen.
Na vijftien jaar voorzitterschap neemt drs. Jan Bouwsma afscheid van de CEVO: de Centrale examencommissie vaststelling opgaven. In dit interview blikt hij terug op 15 jaar CEVO en geeft hij zijn persoonlijke visie op een aantal facetten rond de examinering in het voortgezet onderwijs.
De meervoudige keuzevraag (multiple response item) is een variant op de klassieke meerkeuzevraag, waarbij de kandidaat uit de aangeboden keuzes meer dan één goed alternatief moet selecteren. De meervoudige keuzevraag wordt op papier niet vaak gebruikt vanwege de nogal ingewikkelde scoring na afloop van de toets.
Binnen het Bureau Examinering van de Politieacademie is een interne kwaliteitscommissie gevormd die aan de hand van criteria de proeven van bekwaamheid van collega’s beoordeelt. Voor het ontwikkelen van een kwalitatief goede proeve zijn beoordelingscriteria nodig die dit ondersteunen. De ontwikkelaar heeft voor zijn eigen product immers vaak een minder kritische blik.
In september 2004 werd de financiële sector verrast met een artikel in het NIBE-SVV Magazine met de titel: ‘Waarom examineren uit is’.1 Volgens drs. J. van Uum, medewerker van het exameninstituut NIBE-SVV en auteur van het artikel, zegt een examen op zich niets en tonen kandidaten alleen aan dat zij een examentrucje beheersen. Examineren zou dan ook niet meer van deze tijd zijn en moeten plaatsmaken voor monitoren,
Het onderwijs is veranderd: het richt zich op competenties in plaats van op pure kennis. De laatste jaren zijn er veel nieuwe assessmentmethoden ontwikkeld, maar geen van deze methoden lijkt ons goed in staat te stellen om te beoordelen of iemand een competentie heeft verworven. Een mogelijke oplossing ligt in het gebruik van Competentie Assessment Programma’s (CAP’s): combinaties van verschillende assessmentmethoden,
Ruim een jaar geleden verscheen Toetsen in het hoger onderwijs, volgens de tekst op de achterkant de opvolger van Beoordelen in het onderwijs, een handleiding voor het construeren van toetsen en het evalueren van leerdoelen en onderwijsvormen (1993). Het eerste dat opvalt als je het boek ter hand neemt, is de prachtige vormgeving: het prettige lettertype en de zeer verzorgde opmaak.
Examens, tijdschrift voor de Toetspraktijk
Is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ NEER
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
Copyright © 2022 – Kloosterhof Neer B.V
Met onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van Examens.