Welkom bij deze eerste editie van Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk in 2025! We hebben opnieuw
een gevarieerde selectie van artikelen voor u samengesteld, waarmee we u hopelijk kunnen inspireren én
informeren in en over uw toetspraktijk.We starten het nieuwe jaar met een nieuwe interviewserie, nadat
we eerder al aankondigden de interviewserie ‘Kopstukken’ af te sluiten. In onze nieuwe rubriek ‘In de
schijnwerpers’ maken we kennis met Monika Vaheoja, die haar visie deelt op toetsing en vertelt over de
ontwikkeling van de Toetsanalyzer. Daarnaast zijn er diverse interessante artikelen.
Auteur : Mieke van Eenbergen en Cheryl van Ierland
Steeds meer opleidingen laten zich inspireren door het concept programmatisch toetsen, waarbij een veelheid aan informatie leidt tot een beslissing. Het doel van dit concept is om toetsinformatie te gebruiken om zowel de betrouwbaarheid van beslissingen over studenten
te optimaliseren, als om het leerproces van studenten te stimuleren (Van der Vleuten
et al., 2012).
Auteur : Marleen Rijnberg
Twee werelden die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, blijken meer
parallellen te hebben dan gedacht. De ontmoeting van toetsing en accountancy
eerder dit jaar was minder plezierig; accountants hadden op grote schaal
examenfraude gepleegd (Kempers-Warmerdam, 2024). Maar wat kan de toetsing
van de accountancy leren? In dit artikel worden de parallellen tussen het werk
van de examencommissie in het hoger onderwijs en het werk van de accountant
uitgewerkt.
Auteur : Ton Lamers
In deze bijdrage in Examens wordt een uitspraak van de Afdeling Rechtspraak van de
Raad van State (ARRvS) van 9 oktober 2024 besproken (ECLI:RVS:2024:4096). In deze casus is sprake van ‘bijzondere omstandigheden’ en tot nu toe had ondergetekende de indruk dat ‘bijzondere omstandigheden’ een soort toverformule was op basis waarvan je als student
al snel extra faciliteiten zoals extra tentamenkansen kan afdwingen. Met de uitspraak van 9 oktober 2024 lijkt het tij te keren.
Auteur : Kelly Beekman, Tamara van Schilt-Mol, Carlijn van Herpt
In deze nieuwe rubriek zetten we iemand in de schijnwerpers die via verschillende activiteiten bijdraagt aan het verhogen van kwaliteit van toetsing in Nederland. In deze eerste aflevering is het de beurt aan Monika Vaheoja.
Auteur : Lientje Maas, Joost Kruis, Remco Feskens, Zoë ten Napel en Jaap Scheerens
Curriculum alignment is de mate waarin curriculum, onderwijs1 en toetsing op elkaar zijn afgestemd. Op basis van gespecificeerde onderwijsdoelstellingen beogen docenten, uitgevers en toetsconstructeurs effectieve leerervaringen te ontwerpen die leerlingen in staat stellen de onderwijsdoelen te beheersen.
Auteur : Wessel Peeters
Gastcolumn
Ik houd van bordspellen, en gelukkig mijn twee dochters ook. Ze zijn nog te jong om met ruimteschepen ten strijde te trekken, maar er is wel een andere favoriet: Jenga. Je kent het vast wel. Je begint met een grote toren van houten blokjes en mag er gaandeweg blokjes uithalen om punten te scoren, totdat het bouwwerk instort.
Auteur : Michael Nieuwesteeg en Serra Anker
Verpakken is het tijdelijk integreren van een externe functie en een product om het gebruik van het product mogelijk te maken. Wereldwijd worden iedere seconde zo’n 320.000 producten verpakt door de industrie en de distribuerende handel (retailers en logistieke dienstverleners). Gebruikers ‘ontpakken’ uiteraard ditzelfde aantal verpakte producten, maar dan op een andere locatie en op een ander moment ten opzichte van het oorspronkelijke verpakken.
Auteur : Barbara Spieringhs, Peggy de Jong, Cor Sluijter, Erik Roelofs
Onder invloed van een veranderde kijk op opleiden en leren, is in het beroepsonderwijs steeds meer nadruk komen te liggen op de ontwikkeling van wendbare vaardigheden en competenties, die ingezet worden in authentieke beroepssituaties. De benodigde kennisbasis wordt in samenhang met het te ontwikkelen professioneel repertoire verworven. Dit maakt dat bestaande toetsvormen, gericht op het afzonderlijk meten van kenniselementen, niet meer toereikend zijn.
Auteur : Jan Jacobs
Artikel van Nieminen et al. (2024). There was very little room for me to be me’: the lived tensions between assessment standardisation and student diversity. Het gelezen artikel is gepubliceerd in het tijdschrift Assessment & Evaluation in Higher Education.
Examens, tijdschrift voor de Toetspraktijk
Is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ NEER
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
Copyright © 2022 – Kloosterhof Neer B.V
Met onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van Examens.