Alle uitgaven

Alle uitgaven

Vacatures

Vacatures

Volledige uitgave

Examens februari 2006

‘In zijn rubriek “Onder onderwijzers” vraagt Martin Sommer zich af hoe het kan dat onze havo- en vwo-leerlingen massaal en riant hun eindexamen blijven halen, terwijl hun niveau door de invoering van de tweede fase aantoonbaar is gekelderd. Zijn conclusie is dat iemand ergens de cijfers kunstmatig hoog houdt en dat die iemand de leraar is. Nu zullen er best leraren zijn die sjoemelen, maar zelfs de grootste sjoemelaar is een kabouter vergeleken bij de CEVO. Deze Centrale examencommissie
vaststelling opgaven stelt na afloop van het examen de normering
vast, dus beslist welk cijfer hoort bij welke score. De CEVO doet dat onder directe verantwoordelijkheid van de minister van Onderwijs.’

Abonnement

Abonnement

Proefnummer

Proefnummer

Artikelen uit deze uitgave

Klassieke testtheorie?

Met een examen of toets wordt op een zo betrouwbare en valide mogelijke wijze gemeten of een kandidaat of een groep kandidaten voldoet aan een vooraf (of achteraf ) vastgestelde norm. Die norm is dan de grens tussen zakken of slagen: de cesuur. Hierbij wordt uitgegaan van een objectieve analyse van de antwoorden op een aantal zorgvuldig geselecteerde stimuli (opdrachten, vragen). 

Achterhouden van diploma (2)

In het vorige nummer van EXAMENS schreef Rob van de Walle een kort artikel over het achterhouden van diploma’s door werkgevers die de examenkosten gefinancierd hebben ingeval een voor het examen geslaagde werknemer kort daarop overstapt naar een ander bedrijf. Mr. De Heer reageert op dit artikel.

Jaap Ruseler over de veiligheidsexamens

Ruim tien jaar geleden was Jaap Ruseler bij Esso nauw betrokken bij de ontwikkeling van de VCAexamens. Binnen de industrie zijn de VCA-veiligheidsexamens een begrip. Na een aantal turbulente jaren waarin zeven certificatie-instellingen met hun exameninstellingen de inhoud en het niveau van de VCA-examens bepaalden heeft de SSVV, de Stichting Samenwerken Voor Veiligheid,

Schrijfvaardigheid en de rol van de computer

Dit artikel is een bewerking in het Nederlands* van de lezing die ETS-onderzoeker dr. Randy Bennett als keynote speaker gaf bij de opening van het derde NVE-congres in november 2005 in Almelo. Daarbij gaat het om de stand van zaken in Amerika betreffende de beoordeling van schrijfvaardigheid door menselijke beoordelaars en door de computer. De volledige (Engelse) tekst met literatuurverwijzingen is te vinden op de website van de NVE (www.nvexamens.nl).

Tweede Fase en prestatieniveau

In het najaar van 2005 publiceerde het Tweede Fase Adviespunt het evaluatierapport ‘Zeven jaar Tweede Fase’. Veel media concludeerden naar aanleiding van dit rapport dat er sprake was van een algehele daling van het onderwijsniveau. Sommigen gingen zelfs zo ver dat zij de examens daarvoor verantwoordelijk stelden. In dit artikel beargumenteren de auteurs waarom het zo moeilijk is op basis van examenresultaten vast te stellen of er sprake is van niveaudaling.

Meer dan plagiaat alleen

Frank BovenkerkHet voorkómen van afkijken bij examens en het opsporen van plagiaat bij schriftelijk werk van studenten ontwikkelt zich tot een hele industrie. Zulke maatregelen vloeien helaas niet voort uit de theorie die het verschijnsel studiefraude het beste beschrijft: de gelegenheidstheorie. Hoe effectief kunnen de verschillende manieren om het te bestrijden dan nog zijn? 

De nieuwe voorzitter van de NVE

In het najaar van 2005 is Wouter Schoonman, Lector Assessment aan de Saxion Hogescholen, gekozen tot nieuwe voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Examen s (NVE). Hij volgt Piet Sanders op. In het vorige nummer van EXAMENS (4, 2005) publiceerde de redactie een afscheidsinterview met Sanders. Hier volgt een nadere kennismaking met de nieuwe voorzitter.

Toetswijzer

De website www.toetswijzer.nl is een website van Kennisnet. De redactie wordt verzorgd door het kenniscentrum van het Cito.

De UK op weg naar CBT

Het afgelopen jaar heb ik het genoegen gehad om in diverse landen conferenties te bezoeken waar het vak examineren centraal stond. Mijn conclusie: in Nederland doen we het zo slecht nog niet. Daar waar ik verwacht had dat de Angelsaksische landen jaren voor liepen, blijkt dit in de praktijk maar mondjesmaat het geval te zijn. Slechts de in onze ogen zeer grote examenbureaus–met jaarlijks meer dan 100.000 kandidaten–maken op grote schaal gebruik van geavanceerde technologie.

Adaptief toetsen in examens

In het hiernavolgende artikel bespreekt de auteur de eigenschappen van een adaptieve toets. In een context waarin efficiency, flexibele examinering, het voorkomen van demotivering van kandidaten en snelle uitslagbepaling veel gehoorde wensen zijn, biedt adaptieve toetsing een nieuw perspectief. In deze bijdrage worden de basisprincipes van adaptief toetsen uiteengezet.