Met een examen of toets wordt op een zo betrouwbare en valide mogelijke wijze gemeten of een kandidaat of een groep kandidaten voldoet aan een vooraf (of achteraf ) vastgestelde norm. Die norm is dan de grens tussen zakken of slagen: de cesuur. Hierbij wordt uitgegaan van een objectieve analyse van de antwoorden op een aantal zorgvuldig geselecteerde stimuli (opdrachten, vragen).
In het vorige nummer van EXAMENS schreef Rob van de Walle een kort artikel over het achterhouden van diploma’s door werkgevers die de examenkosten gefinancierd hebben ingeval een voor het examen geslaagde werknemer kort daarop overstapt naar een ander bedrijf. Mr. De Heer reageert op dit artikel.
Ruim tien jaar geleden was Jaap Ruseler bij Esso nauw betrokken bij de ontwikkeling van de VCAexamens. Binnen de industrie zijn de VCA-veiligheidsexamens een begrip. Na een aantal turbulente jaren waarin zeven certificatie-instellingen met hun exameninstellingen de inhoud en het niveau van de VCA-examens bepaalden heeft de SSVV, de Stichting Samenwerken Voor Veiligheid,
Dit artikel is een bewerking in het Nederlands* van de lezing die ETS-onderzoeker dr. Randy Bennett als keynote speaker gaf bij de opening van het derde NVE-congres in november 2005 in Almelo. Daarbij gaat het om de stand van zaken in Amerika betreffende de beoordeling van schrijfvaardigheid door menselijke beoordelaars en door de computer. De volledige (Engelse) tekst met literatuurverwijzingen is te vinden op de website van de NVE (www.nvexamens.nl).
In het najaar van 2005 publiceerde het Tweede Fase Adviespunt het evaluatierapport ‘Zeven jaar Tweede Fase’. Veel media concludeerden naar aanleiding van dit rapport dat er sprake was van een algehele daling van het onderwijsniveau. Sommigen gingen zelfs zo ver dat zij de examens daarvoor verantwoordelijk stelden. In dit artikel beargumenteren de auteurs waarom het zo moeilijk is op basis van examenresultaten vast te stellen of er sprake is van niveaudaling.
Frank BovenkerkHet voorkómen van afkijken bij examens en het opsporen van plagiaat bij schriftelijk werk van studenten ontwikkelt zich tot een hele industrie. Zulke maatregelen vloeien helaas niet voort uit de theorie die het verschijnsel studiefraude het beste beschrijft: de gelegenheidstheorie. Hoe effectief kunnen de verschillende manieren om het te bestrijden dan nog zijn?
In het najaar van 2005 is Wouter Schoonman, Lector Assessment aan de Saxion Hogescholen, gekozen tot nieuwe voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Examen s (NVE). Hij volgt Piet Sanders op. In het vorige nummer van EXAMENS (4, 2005) publiceerde de redactie een afscheidsinterview met Sanders. Hier volgt een nadere kennismaking met de nieuwe voorzitter.
De website www.toetswijzer.nl is een website van Kennisnet. De redactie wordt verzorgd door het kenniscentrum van het Cito.
Het afgelopen jaar heb ik het genoegen gehad om in diverse landen conferenties te bezoeken waar het vak examineren centraal stond. Mijn conclusie: in Nederland doen we het zo slecht nog niet. Daar waar ik verwacht had dat de Angelsaksische landen jaren voor liepen, blijkt dit in de praktijk maar mondjesmaat het geval te zijn. Slechts de in onze ogen zeer grote examenbureaus–met jaarlijks meer dan 100.000 kandidaten–maken op grote schaal gebruik van geavanceerde technologie.
In het hiernavolgende artikel bespreekt de auteur de eigenschappen van een adaptieve toets. In een context waarin efficiency, flexibele examinering, het voorkomen van demotivering van kandidaten en snelle uitslagbepaling veel gehoorde wensen zijn, biedt adaptieve toetsing een nieuw perspectief. In deze bijdrage worden de basisprincipes van adaptief toetsen uiteengezet.
Examens, tijdschrift voor de Toetspraktijk
Is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ NEER
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
Copyright © 2022 – Kloosterhof Neer B.V
Met onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van Examens.