Als een vaste rubriek in deze E-nieuwsbrief delen we graag weer informatie over toetsnieuwigheden vanuit het Platform leren van Toetsen en het Netwerk Toetsbekwaamheid.
Platform Leren van Toetsen
Voor informatie over wat het Platform Leren van Toetsen is, verwijzen we naar de website van het Platform: https://lerenvantoetsen.nl/.
Overzicht van blogs
Zie voor het overzicht van de blogs over vaak de nieuwste ontwikkelingen: https://lerenvantoetsen.nl/blog/.
Op 19 januari verscheen de laatste blog op het Platform. Maar goed, er is qua ontwikkeling zoveel gebeurt de laatste paar jaar, dat we ook wel even een pas op de plaats mogen maken en gaan ervaren wat alle nieuwe ontwikkelingen ons brengen. Wordt weer vervolgd als het Platform weer een blog te delen heeft.
Wil je een blog schrijven; zie de website van het Platform.
Festival Leren van toetsen van vrijdag 6 juni 2025
Uw schrijver dezes was een trouwe bezoeker van het Festival Leren van toetsen wat ook de laatste jaren steeds een leerrijk Festival was met vele Festival aspecten: losjes, vrij, leuk randprogramma, snaaien, zitjes, vlaggen, goed weer en een mooie line-up van key-notes, presentaties, workshops en optredens. Maar ik WAS een trouwe bezoeker, dit keer heb ik verstek moeten laten gaan voor assessments voor een grote groep kandidaten, die niet naar een andere dag konden. Dus geen life verslag van het Festival. Maar de organisatie had zelf een mooi verslag met impressies gemaakt: https://lerenvantoetsen.nl/opbrengsten/#symposium bij de Hogeschool Leiden dit keer. Hier een korte samenvatting.
“Een feestje met inhoud”, “Voor de jaarlijkse dosis inspiratie, kennis en gezelligheid” en “Fantastisch leerzaam” waren enkele statements die gemaakt waren; inderdaad een leerrijk Festival.
“Het studentperspectief stond deze editie centraal. Naast de studenten die in rol hadden in diverse workshops of zelfstandig een workshop verzorgden, stond Aukje Verheijen als recente ex-student op het podium voor haar keynote “Van ontwerpen naar doen – hoe toetsen je werkende leven voorbereiden”. Ze nam ons mee in haar reis van student-lid van het onderwijsontwerpteam, naar deelnemer (student) aan datzelfde curriculum met ontwikkelingsgericht toetsen. En hoe ze deze ervaringen nu inzet in haar werkpraktijk.”
“Erg waardevol om het perspectief van de student centraal te stellen”
“Hierop volgden drie rondes met een ruim aanbod aan bevlogen sprekers in workshops, feedbacksessies en meet-up’s, rondom drie thema’s:
1. Leren van toetsen met AI
2. Flexibele leerroutes door toetsen
3. Feedbackgeletterdheid”
“De dag werd afgesloten door Lia Voerman, lector Didactiek van Hoge Verwachtingen bij Hogeschool Rotterdam. Zij zette ons in haar keynote “De verwarring over hoge verwachtingen” nog even flink aan het denken over het effect van onze (impliciete) verwachtingen van studenten op ons gedrag, en hoe we daarmee een directe invloed hebben op hun leerkansen en uiteindelijk hun leerpotentieel. Food for thought!”
Als we kijken naar het centraal stellen van het studentperspectief, en de drie thema’s, dan heb je hier wel de samenvatting van wat momenteel actueel is binnen toetsing binnen vooral het hbo anno 2025. Gelet op de afgelopen tien jaar, kun je eigenlijk wel stellen dat het hbo de kraamkamer is geworden van ontwikkelingen op het gebied van leren en toetsen. De daar ontwikkelde kennis en inzichten sijpelen door naar andere onderwijssectoren en naar de private examinering.
Hieronder staat, ter informatie, de line-up van het Festival. Via de link van het Festival (zie hiervoor) zijn van veel programmadelen sheets, materialen, hand-outs en opnames terug te zien.
Het volgende Festival staat gepland voor 5 juni 2026.
Houd de website van het Platform in de gaten voor de inschrijving voor het Festival of abonneer je op de nieuwsbrief van het platform (https://lerenvantoetsen.nl/), dan word je vanzelf geïnformeerd.
Home
Weken van Toetsbekwaamheid in 2025
Ze zeggen wel eens “Het nieuws ligt op straat”. Dat was in de tijd dat we nog veel op straat kwamen. Nu vliegt het nieuws ons om de oren via veel online sites. Zoek je gericht nieuws over toetsing dan bieden websites zoals het Platvorm Leren van Toetsen (https://lerenvantoetsen.nl/) en het Netwerk Toetsbekwaamheid (https://toetsbekwaamheid.nl/) veel nieuws en gratis nieuws. En je hoeft de deur niet meer uit voor het volgen van sprekers zoals tijdens de weken van Toetsbekwaamheid die zich gratis presenteren met een schat aan sprekers verspreid over een aantal dagen binnen een week, met veelal de meest nieuwe ontwikkelingen. In de Week van Toetsbekwaamheid in de week van 7 april 2025 telde we maar liefst zestien onderwerpen.
De volgende Week van Toetsbekwaamheid staat gepland van 27 tot en met 31 oktober 2025. Dus wil je wat delen en een Teams-presentatie verzorgen, meldt je aan via de website van het Netwerk Toetsbekwaamheid: https://toetsbekwaamheid.nl/#contact of stuur een e-mail naar info@toetsbekwaamheid.nl.
Onlangs ontving de redactie de nieuwsbrief van het Netwerk. Twee artikelen plaatsen we graag door. Ze gaan over twee leernetwerken waar scholen aan deel kunnen nemen. Het betreft de leernetwerken Programmatisch Toetsen en AI & toetsing. Als je leest wat daar gebeurt dan is het jammer dat een dag maar 24 uur heeft.
Ben je ook geïnteresseerd in de nieuwsbrief van het Netwerk stuur een e-mail naar: info@toetsbekwaamheid.nl.
Kijk ook eens op de agenda wat er allemaal gepland gaat worden aan masterclasses en sprekers. Voor de rest van 2025 en 2026 is de agenda nog leeg, maar kijken eens terug wat is geweest. Extrapoleer dat dan hebben 2025 en 2026 nog veel te bieden: https://toetsbekwaamheid.nl/agenda/.
Leernetwerk Programmatisch Toetsen
“In 2024-2025 hebben weer 16 opleidingen meegedaan aan het leernetwerk programmatisch toetsen. Wat hebben we dit studiejaar gedaan? In de eerste bijeenkomst hebben ons samen vastgebeten in de principes van programmatisch toetsen en hebben we (mogelijke) misconcepties besproken. Een mooi gezamenlijk startpunt! Daarna hadden we elke bijeenkomst 2 of meer ‘kijkjes onder de motorkap’ ter inspiratie en leren van elkaar. In zo’n ‘kijkje’ presenteerde een opleiding hun ontwerp van programmatisch toetsen, waarna we als kritische vrienden met elkaar in gesprek gingen. Ook was er steeds een expert op bezoek. We hebben Sylvia Heeneman op bezoek gehad, die ons meenam in de rol van een gemeenschappelijke taal bij programmatisch toetsen. Kelly Beekman inspireerde over AI en Judith Gulikers ging in op formatief evalueren als belangrijk cyclisch proces bij programmatisch toetsen. Tot slot ging Andrea Oudkerk-Pool met ons in gesprek over het nemen van robuuste beslissing en keuzes voor de inrichting van de beslisprocedure. Naast al deze inspiratie werd ook nog flankerend onderzoek uitgevoerd, dit jaar naar de ervaren werkdruk bij programmatisch toetsen en hoe opleidingen hier verschillende oplossingen voor vinden.
Wil jij hier volgend jaar ook aan meedoen? Dat kan! Na de zomervakantie worden de data voor 2025-2026 bekend gemaakt en kun je je aanmelden, altijd met 2 personen van je opleidingen. Meer info bij Liesbeth (liesbeth.baartman@hu.nl) of Tamara (Tamara.vanSchilt-Mol@han.nl)”
Leernetwerk AI & Toetsing
“Afgelopen studiejaar 2024 2025 hebben we in het Leernetwerk AI & Toetsing, samen met collega’s vanuit elf hbo en wo opleidingen, verkend hoe je verantwoord en doordacht toetsing vormgeeft in een onderwijslandschap waarin AI een steeds grotere rol speelt. In zes bijeenkomst hebben we ons verdiept in hoe constructief afgestemde onderwijs- en toetsontwerpen met aandacht voor de integratie van technologieën en behoud van kwaliteit. Daarnaast hebben we ons verdiept in mogelijkheden voor toekomstbestendige toetsing, ethisch-juridische vraagstukken, kansen en risico’s vanuit verschillende perspectieven belicht, en zijn er voortdurend good practices, aandachtspunten, en contextspecifieke ontwikkelingen en dilemma’s uitgewisseld. Daarbij hebben we ons uitgebreid laten informeren door verschillende experts. Zo heeft Silvester Draaijer de link tussen leerdoelen en beoordelingscriteria verdiept. Max van Haastrecht heeft laten zien hoe AI bij onderzoek en schriftelijke taken ingezet kan worden, met behoud van academische integriteit. Kim Schildkamp heeft ons meegenomen in de ontwikkelingen rondom AI literacy, en Bart Wernaert en Ton Lamers hebben vanuit een ethisch juridisch perspectief toelichting gegeven op de AI-act en relevante actuele vraagstukken vanuit examencommissies.
De snelle technologische ontwikkelingen brengen ongekende mogelijkheden met zich mee, maar leggen ook bloot welke uitdagingen en risico’s er zijn voor onderwijspraktijken. Juist het samen leren en optrekken door het onderzoeken van deze complexe vraagstukken en het vertalen daarvan naar de onderwijspraktijk, is van grote meerwaarde gebleken.
Wil je in 2025 2026 aansluiten of wil je meer informatie over dit leernetwerk? Mail dan naar Marjoleine Dobbelaer (marjoleine.dobbelaer@han.nl) of Kelly Beekman (k.beekman@fontys.nl). Opleidingen kunnen zich aanmelden met twee collega’s. Na de zomervakantie maken we de nieuwe data bekend. Tot dan!”
Examens, tijdschrift voor de Toetspraktijk
Is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ NEER
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
Copyright © 2022 – Kloosterhof Neer B.V
Met onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van Examens.