ScienceGuide en Vernieuwenderwijs

ScienceGuide en Vernieuwenderwijs

Vaste lezers van de E-Nieuwsbrief weten dat wij regelmatig artikelen over toetsing van ScienceGuide en Vernieuwenderwijs doorplaatsen in deze nieuwsbrief. Wij maken hier als redactie dankbaar gebruik van omdat wij als redactie onvoldoende capaciteit hebben om al het nieuws en ontwikkelingen over toetsing in brede zin bij te houden. Zoals beschreven in E-nieuwsbrief 45 mogen wij artikelen uit ScienceGuide en Vernieuwenderwijs doorplaatsen; graag zelfs, want beide willen graag niet-commercieel kennis en inzichten delen. Mocht je ScienceGuide en Vernieuwenderwijs nog niet kennen maar meer van ze willen weten, gebruik dan de volgende linken: https://www.scienceguide.nl/, https://vernieuwenderwijs.nl/. Helaas kan ScienceGuide haar artikelen niet meer gratis aanbieden, maar kijk eens welke mogelijkheden ze bieden om toegang te krijgen tot de artikelen.

Twee artikelen

Hierna twee artikelen; een die we van ScienceGuide hebben overgenomen en een van Vernieuwenderwijs die via een link is te raadplegen (zie hierna).

Het eerste artikel van ScienceGuide van 22 oktober 2024 heeft als titel ‘Goede band tussen student en docent kan langstuderen beperken’ en is de samenvatting van een onderzoek uitgevoerd door wetenschappers van de Erasmus Universiteit. Uit het onderzoek blijkt dat positieve relaties tussen student en docent en tussen studenten onderling een gunstig effect op de studieprestaties.

Van de redactie.
Vooral de eerste ervaringen met medestudenten hebben een langdurig positief effect op studiegedrag en –prestaties. In 2019 (Cohen-Schotanus et al.) verscheen het boek ‘Studiesucces door onderwijskwaliteit’. Daarin wordt het gebruik van leergemeenschappen ook al beschreven, waarbinnen studenten actief kennis met elkaar delen. Hierbij spelen mentoren en docenten een belangrijke stimulerende en feedback gevende rol (p.45). Ook hier wordt het belang benoemd aan het begin van de opleiding omdat relaties tussen studenten cruciaal blijken voor het wennen aan de nieuwe leeromgeving en bijdragen aan een positieve transitie naar het hoger onderwijs. Dat de docent zich steeds meer begeeft van voor de klas naar in de klas zie je momenteel ook veel terug in het onderwijs waarbij de docent de touchstone is die aangeeft waar de student staat en waarin hij zich nog moet ontwikkelen. Het is mooi dat het onderzoek aangeeft dat daarmee ook studiesucces kan worden behaald.

Het tweede artikel is van Vernieuwenderwijs met als titel ‘De braindump: een werkvorm voor formatief handelen en een leeractiviteit van 5 november 2024 geschreven door Teun Kuipers. Veel docenten vinden het geven van een evaluatie over waar een student staat in zijn ontwikkeling binnen een onderwijseenheid of vak of binnen een samenstel ervan vaak lastig om dit te concretiseren. Moet dit met een tussentijdse formatieve toets, moet met elke student een gesprek worden gevoerd over zijn ontwikkelproces, moeten tussenresultaten van de uitvoering van een opdracht worden besproken of wordt peer-feedback georganiseerd? Vaak hebben docenten veel aan concrete voorbeelden die ook praktisch toepasbaar zijn. Zo’n voorbeeld verscheen onlangs op Vernieuwenderwijs met de braindump. Wat kunnen studenten terughalen en wat kun je als docent de studenten dan teruggeven en als vervolgactie vormgeven? Volgens ons een praktische, concrete, haalbare en niet complexe feedback-vorm.