ScienceGuide en Vernieuwenderwijs

ScienceGuide en Vernieuwenderwijs

Vaste lezers van de E-Nieuwsbrief weten dat wij regelmatig artikelen over toetsing van ScienceGuide en Vernieuwenderwijs doorplaatsen in deze nieuwsbrief. Wij maken hier als redactie dankbaar gebruik van omdat wij als redactie onvoldoende capaciteit hebben om al het nieuws en ontwikkelingen over toetsing in brede zin bij te houden. Zoals beschreven in E-nieuwsbrief 45 mogen wij artikelen uit ScienceGuide en Vernieuwenderwijs doorplaatsen; graag zelfs, want beide willen graag niet-commercieel kennis en inzichten delen. Mocht je ScienceGuide en Vernieuwenderwijs nog niet kennen maar meer van ze willen weten, gebruik dan de volgende linken: https://www.scienceguide.nl/, https://vernieuwenderwijs.nl/. Helaas kan ScienceGuide haar artikelen niet meer gratis aanbieden, maar kijk eens welke mogelijkheden ze bieden om toegang te krijgen tot de artikelen.

 

Drie artikelen

Hierna drie artikelen; twee die we van ScienceGuide hebben overgenomen en een van Vernieuwenderwijs.

Het eerste artikel van ScienceGuide van 7 oktober 2024 heeft als titel ‘Cijfers geven aan studenten doet meer kwaad dan goeden is de samenvatting van Frans van Heest van het boek ‘Failing Our Future How Grades Harm Students, and What We Can Do about It’, van de Amerikaanse onderzoeker, directeur van het Center for Excellence in Teaching en Learning van de Universiteit van Mississippi en docent Joshua R. Eyler. Eyler betoogt dat de huidige beoordeling door middel van cijfers schadelijk is voor studenten en hun leervermogen juist ondermijnt in plaats van versterkt. Als oplossing betoogt Eyler het gebruik van een portfolio met bewijzen en narratieve Evaluaties.

Het tweede artikel van ScienceGuide van 9 september 2024 heeft als titel ‘Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd door Frans van Heest die een samenvatting geeft van een onderzoek uitgevoerd door de universiteit Maastricht dat laat zien dat de invoering van de taal- en rekentoetsen bij de pabo, bedoeld om de kwaliteit van leraren te verbeteren, niet heeft geleid tot betere studieresultaten of een toename van het aantal werkende leraren.

Het derde artikel is van Vernieuwenderwijs met als titel ‘De wet leeruitkomsten: waarom, wat en hoe?geschreven door Wessel Peeters van 24 september 2024 (update van 24 maart 2024) als vervolg op de goedkeuring van de wet door de Eerste kamer. Met de goedkeuring van de wet Leeruitkomsten zal er voor opleidingen de mogelijkheid ontstaan om binnen hun curriculum ruimte te creëren voor persoonlijke leerroutes van studenten. Zo kunnen opleidingen naast ‘onderwijsheden’ ook bestaan uit ‘eenheden van leeruitkomsten’. Een wijziging op papier met veel gevolgen voor de praktijk. Waarom is deze wet nu aangenomen? Wat houdt deze precies in? En hoe kun je hier invulling aan geven? In het artikel gaat Wessel daar dieper op in, waarbij ook wordt ingaan op voltijdopleidingen.