Auteur : Kelly Beekman
Welkom in het nieuwe nummer van Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk. Hopelijk heeft u genoten van een heerlijke zomer! Inmiddels ligt het derde nummer van dit kalenderjaar voor u klaar met inspirerende voorbeelden en praktische toepassingen uit verschillende onderwijscontexten.
Met veel plezier kondig ik onze tweede gast aan in onze nieuwe interviewreeks Kopstukken: Judith Gulikers. Judith is werkzaam als universitair hoofddocent bij de leerstoelgroep Onderwijs- en leerwetenschappen van de WUR (Wageningen University & Research) en richt zich op assessmentvraag¬stukken.
Auteur : Wilco Emons, Sebastiaan de Klerk & Emmelien van der Scheer
Een van de lastigste aspecten van summatieve toetsing is misschien wel het beantwoorden van de vraag: wanneer is het resultaat voldoende? Het kiezen van een slaag-zakgrens, ook wel cesuur genoemd, heeft immers vaak directe – en soms verregaande – consequenties voor de studenten.
Auteur : Tamara van Schilt-Mol
“De toetsing moet van voldoende kwaliteit zijn”. Bij accreditaties is de wijze waarop de toetsing is ingericht, en de manier waarop studenten worden uitgedaagd het eindniveau aan te tonen, een belangrijk gespreksonderwerp. Toch blijkt niet altijd vanzelfsprekend wat er dan exact verstaan moet worden onder de begrippen ‘toetsing’ en ‘kwaliteit’.
Auteur : Carmen Rikhof
De eerste weidegang van het rundvee in Nederland vindt traditiegetrouw rond Pasen plaats. De hokken gaan open, de stallen lopen leeg en iedereen die de koeiendans aanschouwt beseft: dit is hoe het bedoeld is. Geen strakke kaders, maar ruimte en lucht. En de prestaties?
Auteur : Ton Lamers
Op zoek naar een interessant thema voor bespreking in deze rubriek stuitte ik op een uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland (Utrecht, zaaknummer UTR 21/2494) over een examen ‘Machinist Autolaadkraan’ om ingeschreven te kunnen worden in het Register Kraanmachinisten.
Auteur : Tamara van Schilt-Mol, Marie-Anne Keizer-Mittelhaëuser
In april 2022 hebben veel achtstegroepers zich over één van de vijf verschillende eindtoetsen gebogen. Traditiegetrouw werd er ook dit jaar veel discussie gevoerd over de waarde van een eindtoets. Wordt er niet te vroeg geselecteerd?
Auteur : Martijn Leenknecht
Van “zelftesten zijn niet betrouwbaar” tot “vanaf nu hoef je alleen nog een zelftest uit te voeren bij corona-gerelateerde klachten”. Dat is zo’n beetje hoe het ging tijdens de coronapandemie. Bij de introductie van de testkits voor thuisgebruik (antigeentest) was de scepsis groot.
Auteur : Harry Molkenboer, Jan Jacobs
In de periode 2007-2012 zijn in Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk twaalf portretten gepubliceerd van ‘Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld’. Het waren portretten van Nederlanders die een bijzondere plaats innemen in de wereld van toetsing en examinering.
Auteur : Loes Thuis
‘Hebben wij een toetsbeleid dan?’. Dit gaf een collega terug tijdens een bijeenkomst over toetsevaluatie van de opleiding Vaktherapie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Goudeerlijk en pijnlijk tegelijk.
Auteur : Jan Jacobs
Hoe zorg je voor onderwijs dat motiverend, lerend en passend is? In het onderwijs is er vanuit die vraag steeds meer aandacht voor aspecten als evidence-informed lesgeven, formatief handelen, programmatisch toetsen, het eigenaarschap van studenten en leerlingen
Examens, tijdschrift voor de Toetspraktijk
Is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ NEER
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
Copyright © 2022 – Kloosterhof Neer B.V
Met onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van Examens.