Beste lezer,
In het onderwijs vormen de maanden voor de zomervakantie altijd een bijzondere periode. Wat enerzijds voelt als de laatste loodjes met een vakantie in zicht, is anderzijds een kans om af te maken wat af moet om na de zomer met een schone lei te kunnen starten.
Op het moment van schrijven (juli 2021) is het nog niet helemaal duidelijk hoe die schone lei er na de zomer uit gaat zien. Want vooralsnog houden de COVID-19 ontwikkelingen ons volop bezig. Wat dit voor gevolgen heeft voor de uitvoering van ons onderwijs op het moment dat u dit nummer van Examens leest, is nog niet helemaal duidelijk. Kunnen we onze lessen weer volledig op locatie aanbieden binnen alle onderwijstypes?
Auteur : Harry Molkenboer
Veel theorie-examens zijn gesloten-boek-examens met gesloten of open vragen. Dit wil zeggen dat de kandidaat geen boek, lesmateriaal, college-aantekeningen en dergelijke mag gebruiken bij het maken van het examen. Onlangs is mij de vraag gesteld waarom niet voor een open-boek-examen werd gekozen voor een reeks van examens met gesloten vragen.
Auteur : Marjoleine Dobbelaer, Eline den Tuinder, Fedor de Beer, Edwin Buijs, Janneke van der Steen, Tamara van Schilt-Mol
De afgelopen jaren is er in toenemende mate aandacht voor formatief evalueren in het basis- en voortgezet onderwijs. Dit is niet verwonderlijk omdat uit onderzoek blijkt dat formatief evalueren een positieve bijdrage kan leveren aan onder meer de motivatie
Auteur : Ton Lamers
Het is alweer enige tijd geleden dat deze rubriek ging over het Bindend Afwijzend Studieadvies (BAS), ook wel Bindend Studieadvies met een Afwijzend karakter (BSA) genoemd. Dit onderwerp leek uitgemolken en het leek zo te zijn dat waar een student het magische woord ‘bijzondere omstandigheden’ maar hoefde te fluisteren, het gegeven BAS van tafel ging.
Auteur : Rob Kickert, Marieke Meeuwisse, Karen M. Stegers-Jagers, Peter Prinzie, Lidia Arends
Hoewel studenten het beste leren als ze er plezier in hebben of nieuwsgierig zijn, is de realiteit dat vele studenten in het hoger onderwijs vooral gefocust zijn op het halen van de toets. In dit artikel verklaren we deze focus middels een curriculumperspectief op motivatie. Dit perspectief levert concrete suggesties op voor het verbeteren van onze curricula.
Auteur : Kelly Beekman en Annie Kempers-Warmerdam
Het is 1 juli 2021 als we een drukbezette Jos Sanders, een bevlogen mens, spreken over het onderwerp Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Een onderwerp waar hij heel graag met ons over in gesprek gaat.
Auteur : Roelof van Deemter en Sharon Klinkenberg
Een in het voorjaar van 2021 gehouden enquête onder examencommissies in het hoger onderwijs laat zien hoe examencommissies zich hebben gepositioneerd in de plotselinge overgang naar toetsen op afstand. Het artikel beschrijft de belangrijkste conclusies en doet enkele aanbevelingen voor de toekomst.
Auteur : Cor Sluijter
Hoe ouder ik word, hoe meer ik ga lijken op die twee mannetjes uit de Muppets. Daarom een nieuw werkwoord om deze column mee in te luiden. Ik wil graag even lekker zeuren over drie van mijn ergernissen. Ze hebben allemaal te maken met het begrip betrouwbaarheid (meetnauwkeurigheid) zoals wij dat in de onderwijsmeetkunde kennen.
Auteur : Jan Jacobs
De Staat van het Onderwijs is de jaarlijkse rapportage van de Inspectie van het Onderwijs over de stand van zaken en de ontwikkelingen in het onderwijsstelsel.
Examens, tijdschrift voor de Toetspraktijk
Is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ NEER
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
Copyright © 2022 – Kloosterhof Neer B.V
Met onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van Examens.