Alle uitgaven

Alle uitgaven

Vacatures

Vacatures

Volledige uitgave

Examens november 2015

Leren eerlijk te zijn
De zomervakantie ligt, wanneer u dit leest, alweer een aantal maanden achter ons. De examenperiode in het reguliere onderwijs ligt nog ver weg. Maar juist in de zomervakantie van dit jaar kwam ik opvallend veel berichten in kranten en op televisie tegen over frauduleus handelen bij examens. Ook juridische berichtgeving ontbrak niet. De rechter deed bijvoorbeeld uitspraak over de fraude met VCA-examens. Ook in de rubriek ‘Terecht of niet’ in dit nummer van EXAMENS besteden we er aandacht aan.

Abonnement

Abonnement

Proefnummer

Proefnummer

Artikelen uit deze uitgave

Een vergelijking van compensatoir en conjunctief toetsen in het hoger onderwijs

N. Smits, H. Kelderman, J.B. Hoeksma Een vergelijking van compensatoir en conjunctief toetsen in het hoger onderwijs (in: Pedagogische Studiën, jrg. 92 (2015), nr. 4, p. 275-285

Creatief ondernemen met lef! Hoffelijk

Een examenlocatie in een bus? Daar willen we meer van weten! Geïnteresseerd in het ontstaan van het idee, de uitwerking en de toekomstverwachtingen komen we in Rotterdam terecht bij Wesley van ’t Hof, algemeen directeur van Hoffelijk. Hoffelijk Financieel heeft als doel consumenten te helpen met financiële vraagstukken, banken kwalitatief goede medewerkers te bieden en adviseurs te helpen om hun cliënten beter te bedienen. Zo op het eerste gezicht niet direct een link met de examenwereld.

Actieve borging tegen fraude

Het aantal gerapporteerde fraudegevallen in het studiejaar 2012/2013 is volgens de Onderwijsinspectie opmerkelijk laag. In deze periode rapporteert een kwart van de examencommissies geen enkel fraudegeval, terwijl een aantal van hen verantwoordelijk is voor meer dan duizend studenten. Tenzij er sprake is van zeer goede preventie, rijst het vermoeden dat examencommissies alleen het topje van de fraude-ijsberg te zien krijgen. 

De impact van formatief toetsen op de zelfregulatie en motivatie van jonge adolescenten

Een belangrijke fase in de onderwijscarrière van leerlingen is de overgang van basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. De overgang gaat gepaard met een groot aantal veranderingen op het gebied van studie-eisen, sociale structuren met medeleerlingen en docenten, en de omvang en soort van leeromgeving (Bloyce & Frederickson, 2012). Daarnaast wordt de leerling beïnvloed door de puberteit

Examineren 3.0

Heeft u een zoon of dochter die binnenkort 16, 17 of 18 jaar wordt? Dan ziet het behalen van zijn of haar rijbewijs er anders uit dan u misschien in gedachten hebt. Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) heeft namelijk besloten dat examenkandidaten per 2016 gebruik mogen maken van alle moderne snufjes die de auto biedt. Het was al toegestaan de navigatieapparatuur te gebruiken, 

Gaan rubrics ons helpen om beter te beoordelen?

Sinds de nadruk in veel opleidingen is verschoven van de verwerving van kennis naar die van vaardigheden en competenties, zien we in het gebruik van toetsvormen een daarmee synchroon lopendeverschuiving optreden van theorie- naar praktijktoetsen.Voor docenten die als assessor zijn betrokken bij deze praktijktoetsen betekent dit dat er een groot beroep zal worden gedaan op hun observerend vermogen en professionele oordeelsvorming. 

Zware straf voor tentamenfraude?

Tijdens een tentamen op een Hogeschool worden antwoorden uitgewisseld in een iMessage-groep (vergelijkbaar met een WhatsApp-groep). De examencommissie neemt de fraude serieus en legt een van de betrokken studenten een straf met grote gevolgen op: de student mag een heel jaar niet meer aan tentamens binnen de opleiding deelnemen.

Instrument voor collegiale screening van kennistoetsen

Toets- en itemanalyses laten zien dat de kwaliteit van kennistoetsen in het hoger onderwijs niet altijd toereikend is. Een manier om de kwaliteit van kennistoetsen vóór afname te evalueren is collegiale screening. Als collegiale screening vanuit het toetsbeleid van een opleiding systematisch wordt ingezet, is het verstandig om de criteria waarop gescreend wordt te standaardiseren. 

Stap voor stap naar exameninstrumenten voor de herziene kwalificatiedossiers

In augustus 2016 wordt de herziene kwalificatiestructuur voor het middelbaar beroepsonderwijs ingevoerd. Voor Stichting Praktijkleren vormt dit de aanleiding om de uitgangspunten voor examinering opnieuw tegen het licht te houden. Hoe vertalen we de vaak abstract beschreven kwalificatie-eisen naar valide exameninstrumenten? Welke wensen leven er bij de roc’s ten aanzien van exameninstrumenten?