REDACTIONEEL
EXAMENS heeft in een van de voorafgaande nummers aandacht besteed aan het toetsen met behulp van de computer. Het openingsartikel in dit vierde nummer van de eerste jaargang gaat nog een stapje verder: toetsen via het internet. Niet iedereen is bij machte op een daartoe vereist tijdstip te verschijnen in de examenzaal, bijvoorbeeld vanwege een verblijf in het buitenland. De oplossing die in zo’n geval – wanneer het gaat om een door de overheid
Het geven van cijfers is een terugkerend probleem bij ieder examen. In een drietal bijdragen van Meuffels heeft Examens aandacht besteed aan dit onderwerp. Meuffels gaf een historische schets van (de herkomst van) de tienpuntsschaal en behandelde enkele problemen die te maken hebben met het geven van cijfers. Over het criterium waartegen de behaalde cijfers kunnen worden afgezet bestaan verschillende opvattingen. Deze bijdrage schetst twee invalshoeken.
Voor het ordenen van verschillende gedragsniveaus wordt het begrip taxonomie gebruikt. Een taxonomie is een wetmatige indeling waarin een hiërarchische rangorde een rol speelt. Een bekend voorbeeld van een taxonomie is de wijze waarop het dierenrijk is geordend, namelijk in orden, suborden, families, geslachten en soorten.
Hoe valide is een internationaal examen als de regels die tijdens een examen van toepassing zijn, strijdig zijn met de situatie waar je als examenkandidaat mee wordt geconfronteerd? Een examen is pas internationaal toepasbaar indien de daarbij horende regels internationaal identiek zijn, dan wel als het is toegestaan de regels internationaal te interpreteren en toe te passen.
In het tweede nummer van Examens hield Henk van Berkel een pleidooi om examens niet te zien als een voorspeller van later gedrag, maar te beschouwen als een momentopname van de competenties die van eminent belang zijn voor de beroepsuitoefening. In deze reactie plaatst Theo Eggen daar zijn kanttekeningen en bedenkingen bij.
Kan een student thuis achter de computer tentamen doen, zonder dat een docent hierbij aanwezig is? Is het mogelijk om in ongecontroleerde omstandigheden een toets af te nemen zonder grote frauderisico’s? De faculteit Managementwetenschappen van de Open Universiteit Nederland heeft een creatieve toetsmethode ontwikkeld die tentamineren op afstand mogelijk maakt.
Het nut van werken in groepen wordt doorgaans door niemand in twijfel getrokken. Iets anders is hoe je groepsproducten – en het groepsproces – moet beoordelen, zeker als dit telt als afronding van een studieonderdeel. Meestal krijgen alle groepsleden hetzelfde eindcijfer. Maar zijn er mogelijkheden voor een gedifferentieerde waardering wanneer er binnen de groep grote verschillen bestaan in geleverde bijdragen?
In 2002 is het project Compex gestart.Compex staat voor Computers en Examens. Deze landelijke Compex-examens zijn in 2003 voor het eerst afgenomen. Het betreft examens in open vraagvorm waarvan dertig procent van de opdrachten met behulp van de computer moeten worden opgelost.
Terwijl in Nederland de waarde van het vwo-diploma voor toelating tot de universiteit ter discussie staat, hebben de voormalige communistische landen in Centraal- en Oost-Europa zich vergewist van de functies die centrale examens kunnen hebben. Men zoekt een model waarin zowel de autonomie van de school als de regulerende taak van de overheid tot hun recht komen.
De eerste auto’s leken op een koets en konden met een touw worden vastgemaakt aan een paal, zoals gebruikelijk voor koetspaarden. Het duurt enige tijd voordat de authentieke eigenschappen van een nieuw medium worden ontdekt en op goede wijze ingezet. Die projectie van oude gewoontes komt doordat de verkeerde mensen bij de implementatie van zo’n nieuw medium worden betrokken.
Op zaterdagmorgen 10 juli jl. kopte de voorpagina van de Volkskrant met: ‘Examen dringt naturalisaties sterk terug’. In het artikel werd gewag gemaakt van het feit dat het aantal migranten dat de Nederlandse nationaliteit wil krijgen sterk is gedaald nadat vorig jaar het afleggen van een examen verplicht is gesteld. Het bedoelde examen beoogt ‘kennis van de Nederlandse taal en samenleving’ te toetsen.
Competentiegericht opleiden is binnen het BVE-veld en in het hoger onderwijs een hot topic.De vraag is hoe verworven competenties verantwoord kunnen worden beoordeeld. Hierbij gaat het niet om het vullen van de veel toegepaste digitale portfolio’s,maar om concrete richtlijnen en procedures die het vullen verantwoord maken. Straetmans heeft hiervoor het protocol portfolio scoring ontworpen.
Examens, tijdschrift voor de Toetspraktijk
Is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ NEER
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
Copyright © 2022 – Kloosterhof Neer B.V
Met onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van Examens.