Alle uitgaven

Alle uitgaven

Toetskaart

Toetskaart

Volledige uitgave

Examens Mei 2014

Kwaliteit van toetsen vraagt om een visie over toetsen die weergeeft waar je als opleiding of toetsorganisatie over een aantal jaren zou willen staan. Wat wordt verstaan onder kwaliteit kan variëren van persoon tot persoon en is ook afhankelijk van de rol die je hebt.

Als ik tijdens trainingen vroeg wat de deelnemers – veelal docenten – verstaan onder kwaliteit van toetsing, dan kreeg ik een aantal jaar geleden voornamelijk antwoorden in de trant van “een toets moet aansluiten bij het doel dat ik wil

Vacatures

Vacatures

Abonnement

Abonnement

Proefnummer

Proefnummer

Artikelen uit deze uitgave

Is alles van waarde meetbaar?

Het was heerlijk om een keer een boek over toetsing te lezen dat niet gaat over de toetstechnische kant van toetsen en beoordelen, maar wel over een visie op toetsen. Het boek zet de lezer aan het denken over de rol van toetsen binnen het onderwijs. De rode draden in het boek zijn het instrumentele paradigma en het vormingsparadigma (paradigma = zienswijze). 

Naar Betrouwbare Persoonsgegevens

Op 14 november 2013 is de NVE prijs voor Examens uitgereikt aan het project Naar Betrouwbare Persoonsgegevens (NBP). Dit project helpt gemeenten om de processen rondom de beoordeling van brondocumenten, zoals buitenlandse geboorteakten of legitimatiebewijzen, te verbeteren. Het project is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de NVVB en wordt uitgevoerd bij ICTU.

De Stichting Studiebegeleiding Leiden

Hans Huibregtse wacht ons op in het Lipsiusgebouw van de Universiteit Leiden. Hij is coördinator van de Stichting Studiebegeleiding Leiden (SSL) die sinds 1996 diverse cursussen voor havo- en vwoleerlingen organiseert, waaronder een Examencursus en een Herkansingscursus. Deze cursussen zijn bedoeld om de leerlingen te helpen in hun voorbereiding op respectievelijk de Centraal Schriftelijke Eindexamens en de herkansingen daarvan.

De Statistiekfabriek

Het vak Statistiek wordt moeilijk gevonden binnen de Sociale Wetenschappen. Met behulp van een Surf subsidie is de Statistiekfabriek gebouwd: een adaptief oefen-volgsysteem gebaseerd op hetzelfde principe als de Rekentuin. Dit artikel legt uit wat de Statistiekfabriek doet en wat de ervaringen zijn na het eerste jaar gebruik.

Examenkenmerken en verschillen tussen correctoren

In de twee eerdere nummers van EXAMENS lieten Kuhlemeier en Kremers zien dat onafhankelijke correctoren gemiddeld beduidend lagere scores toekennen dan de ‘eigen’ docent. Eerste correctoren bleken sterk te verschillen in de soepelheid van de beoordeling. 

Voorwaarden voor valide beoordeling van beroepsbekwaamheid

De afgelopen twee jaar hebben door de Vereniging Hogescholen ingestelde commissies allerlei maatregelen voorgesteld om tot kwaliteitsverbetering van de examinering in het hbo te komen. Deskundigheidsbevordering op het terrein van examinering en planmatige ontwikkeling, 

Op een zwoele zomeravond

Ingenomen met zijn kwaakkunst biedt kikker in de roman Het lot van de kikker (Toon Tellegen, 2013) een cursus ‘Kwaken in 100 lessen (de eerste beginselen)’ aan. Daar komt niemand op af. Ook niet als hij van 100 tien maakt, of zelfs vijf, of twee, of één. En ook niet als hij een door hemzelf uitgereikt diploma toezegt

Eens dyslectisch – altijd dyslectisch

De universiteit te Z. heeft regels opgesteld voor dyslectische studenten. Zij krijgen bijvoorbeeld meer tijd bij tentamens. Studenten die aan het begin van hun studie hebben aangetoond dat ze dyslectisch zijn, kunnen van de bijzondere voorzieningen gebruikmaken. 

Gepubliceerd beleid van de Examencommissie

De Examencommissie is verantwoordelijk voor de uitvoering van een complex aan rechtsregels uit de Wet op het Hoger Onderwijs en het Wetenschappelijk onderzoek (WHW) en de daarop gebaseerde Onderwijs en Examenregeling (OER) van de onderwijsinstelling waaraan zij verbonden is

Dataforensics: geen sinecure

Met alle examenvormen is te frauderen, als het niet door de kandidaat is dan wel door de corrector, het opleidings- of exameninstituut of mogelijk zelfs door ‘derden’. Fraude bij examens is niet uit te sluiten en komt vaker voor dan gedacht. Hoe is fraude te ontdekken en te voorkomen teneinde de intrinsieke waarde van diploma’s te borgen? Dit artikel gaat over het opsporen van fraude met behulp van dataforensics bij het analyseren van mc-examens.