In deze nieuwe rubriek zetten we telkens één handreiking uit de onderwijspraktijk in de schijnwerpers: een concreet, toepasbaar instrument of advies dat je meteen kunt uitproberen in je eigen onderwijs- of toetspraktijk. We trappen de rubriek af met de handreiking:
In deze handreiking leert een student hoe je stap voor stap de regie neemt over het eigen leren binnen een eenheid van leeruitkomsten. Aan de hand van zes fasen – van verwachtingen verhelderen tot het klaarmaken van het portfolio – ontdekt de student hoe leren zichtbaar wordt gemaakt, feedback benut en met begeleiding van docenten en werkveldpartners werkt aan professionele groei.
Wat kun je vinden?
• Een overzicht van zes leerstappen: van plannen maken tot reflecteren en bewijs verzamelen.
• Praktische vragen om in gesprek te gaan over leeruitkomsten, feedback en bewijsmateriaal.
• Tips om leren zichtbaar te maken en je portfolio voor te bereiden op toetsing.
• Handvatten voor studenten, docenten en begeleiders om samen het leerproces te versterken.
Deze handreiking richt zich op studenten, maar is ook geschikt voor docenten en begeleiders. Meer informatie over de ontwikkeling van deze handreiking vind je ook in dit artikel

▶ Wil je zelf een handreiking aandragen voor een volgende editie? Stuur je suggestie met een korte toelichting naar redactie@e-xamens.nl.
Met onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van Examens.