Nieuwe serie portretten: ‘In de schijnwerper’

Einde van de herhalingen van de serie van twaalf portretten uit de Nederlandse examenwereld in de afgelopen elf E-Nieuwsbrieven

In de periode 2007-2012 zijn in Examens; Tijdschrift voor de toetspraktijk twaalf portretten gepubliceerd van ‘Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld’. Het waren portretten van Nederlanders die een bijzondere plaats innemen in de wereld van toetsing en examinering. De twaalf portretten zijn zelfs gebundeld in een boekje (nog te bestellen à € 5,95 via www.professioneelbegeleiden.nl of een boekhandel).

 

De redactie is van mening dat goede examinering niet mogelijk is zonder een goede theoretische basis. De examenwereld kent enerzijds wetenschappers die via onderzoek en publicaties theoretische vernieuwingen brengen. Anderzijds zijn er personen werkzaam in de examenbranche, die voor de taak staan examens samen te stellen en op een eerlijke en transparante wijze af te nemen. De eerste uitgave “Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld” portretteerde twaalf theoretische vernieuwers en/of kopstukken die theorie en praktijk verbinden. Geportretteerd waren: Adriaan de Groot, Bob van Naerssen, Wynand Wijnen, Wim Hofstee, Wim van der Linden, Norman Verhelst, Dato de Gruijter, Don Mellenbergh, Jules Peschar, Cees van der Vleuten, Pieter Drenth en Henk van Berkel. De twaalf Kopstukken van toen zijn met pensioen of helaas al overleden.

In deze E-nieuwsbrief als afsluiting de herhaling van Henk van Berkel met het laatste portret in de serie van Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld in deze E-Nieuwsbrief.

Einde van elf nieuwe portretten van kopstukken uit de Nederlandse toetswereld

In de laatste uitgave van Examens (2024-4) verscheen het laatste portret van nieuwe kopstukken uit wat we hebben genoemd de Nederlandse toetswereld; dit betrof Desirée Joosten-ten Brinke.

Jan Jacobs en Harry Molkenboer, die alle interviews hebben gehouden, sluiten hiermee hun rol als interviewer ook af. Wij danken alle geïnterviewde kopstukken voor hun medewerking voor het interview en het redigeren van de eigen interviews. Want vragen stellen, luisteren, optekenen en in een leesbaar verhaal schrijven dat leidt tot een kloppend portret, lukt niet in een keer. Dus veel dank voor het gezamenlijk ontwikkelen van al die mooie en persoonlijke portretten.

Het begin van een nieuwe serie portretten: ‘In de schijnwerper’

Zoals gemeld in de rubriek ‘Vanuit de redactie’ begint Examens 2025-1 met een serie nieuwe portretten van personen die iets betekenen voor de Nederlandse toetswereld met als titel ‘In de schijnwerper’. Hoeveel schijnwerpers we zullen gaan richten op specialisten op toetsgebied weten we nog niet. Kelly Beekman, Carlijn van Herpt en Tamara van Schilt-Mol doen in het komende nummer van Examens de aftrap met Monika Vaheoja. Veel leesplezier weer.

Kopstuk uit de Nederlandse examenwereld

Henk van Berkel, de man van vele boeken

Dr. H.J.M. (Henk) van Berkel is geboren op 22 november 1948 te Tilburg en verhuisde op zijn tiende jaar naar Amsterdam. Na zijn middelbare school op het St. Ignatiuscollege studeerde hij tot 1976 psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Aansluitend aan zijn studie werkte hij bij het Centrum voor Onderzoek van het Wetenschappelijk Onderwijs in Amsterdam. Daar promoveerde hij in 1984 op het proefschrift De diagnose van toetsvragen. Sinds 1986 is Van Berkel verbonden aan de Universiteit Maastricht, eerst als universitair hoofddocent bij de capaciteitsgroep Onderwijsontwikkeling & Onderwijsresearch van de Faculteit der Gezondheidswetenschappen (1986-2006), sinds 2007 als universitair hoofddocent bij de vakgroep Onderwijsontwikkeling & Onderwijsresearch van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences. Van Berkel is zeer productief als auteur. Hij heeft het tijdschrift EXAMENS en het Engelstalige tijdschrift Advances in Health Sciences Education opgericht. Van Berkel heeft een groot aantal functies bekleed in adviesraden, visitatie- en examencommissies en is nog steeds actief daarin. Hij speelt een vooraanstaande rol op het gebied van de verbetering van de kwaliteit van het hoger onderwijs. 

Hier tref je het artikel met het interview van Henk van Berkel aan (uit Examens 2012-01)