Als een vaste rubriek in deze E-nieuwsbrief delen we graag weer informatie over toetsnieuwigheden vanuit het Platform leren van Toetsen en het Netwerk Toetsbekwaamheid.
Voor informatie over wat het Platform Leren van Toetsen is, verwijzen we naar de website van het Platform zelf: .
Overzicht van blogs vanaf 31 oktober 2024
Zie bij de Blogs voor meer informatie: https://lerenvantoetsen.nl/blog/
Naar meer zelfstandigheid in feedbackdialoog: Herziening en uitbreiding gesprektool (ook in het Engels beschikbaar) Door Martje Köhlen (Hogeschool Inholland) | 21 november 2024 |
Inmiddels een jaar geleden publiceerden we onze blog ‘Hoe stimuleer je een feedbackdialoog? Eerste ervaringen met een gesprekstool’. Hierin delen we een werkvorm waarmee studenten gezamenlijk de feedback op een conceptversie van hun groepsproduct kunnen verwerken, in voorbereiding op een feedbackgesprek met hun docent. Inmiddels kunnen we stellen dat dit materiaal goed ontvangen is. Naar aanleiding van deze blog zijn namelijk verschillende docenten met de tool aan de slag gegaan, hebben we een aantal workshops verzorgd bij opleidingen en congressen en zijn we meermaals gevraagd om mee te denken over andere toepassingen van (delen van) de gesprekstool. Al deze activiteit heeft ertoe geleid dat er wat verbeterpuntjes aan het licht zijn gekomen, als ook een aantal concrete wensen tot uitbreiding van de gesprekstool. In deze blog presenteren we daarom een herziene versie, die tevens toepasbaar is op verschillende onderwijssituaties en ruimte biedt voor opbouw van zelfstandigheid van de studenten in de uitvoering. |
Het vergroten van de waardering voor peerfeedback in het hoger onderwijs Inge de Jager (Hogeschool Rotterdam) | 11 december 2024 |
Peerfeedback is een krachtig middel om het leergedrag van studenten te stimuleren. Toch blijft de waardering voor peerfeedback in het hoger onderwijs vaak achter. Herken je dat ook? Studenten ervaren het geven van feedback als lastig en ze zijn sceptisch over de kwaliteit van de feedback die zij van hun medestudenten ontvangen. Inge de Jager (Hogeschool Rotterdam) heeft onderzocht hoe docenten de waardering van studenten voor het gebruik van peerfeedback kunnen verhogen. De uitkomsten laten zien dat een goed ingericht peerfeedbackproces, waarin studenten actief worden begeleid en effectief worden ondersteund, leidt tot een significant hogere waardering van peerfeedback door studenten. In dit blog deelt Inge de belangrijkste bevindingen uit haar onderzoek en praktische tips. |
Op 12 december 2024 kregen wij per e-mail de Nieuwsbrief van het Platform. Voor degenen die deze nieuwsbrief nog niet ontvangen, vatten we de inhoud kort samen:
Wil je meer over de hiervoor genoemde punten lezen: raadpleeg de website en abonneer je op de nieuwsbrief: https://lerenvantoetsen.nl/ (zie onderaan de webpagina voor de link).
Netwerk Toetsbekwaamheid
Week van Toetsbekwaamheid van 4 t/m 8 november 2024
Het Netwerk Toetsbekwaamheid kijkt terug op de tweede en laatste Week van Toetsbekwaamheid 2024. Ze kijken wederom terug op een leuke en leerzame week met veertien verschillende online sessies en een fysieke inspiratiedag met als titel ‘De toekomst van toetsing met de kracht van AI’. Totaal hebben bijna 700 deelnemers (!) de Week van de Toetsbekwaamheid bezocht. Mocht je een sessie hebben gemist; de meeste zijn terug te lezen via: https://toetsbekwaamheid.nl/week-van-toetsbekwaamheid-november-2024/.
De volgende Week van Toetsbekwaamheid vindt plaats 17 en 21 maart 2025. Schrijf deze dus vast in je agenda! Mocht je graag iets interessants rondom de thema’s toetsing en toetsbekwaamheid willen delen tijdens deze aankomende Week van Toetsbekwaamheid? Laat dat dan weten via info@toetsbekwaamheid.nl en er zal contact met je worden opgenomen!
De redactie van Examens was breed vertegenwoordigd bij de AI-inspiratiedag, waar inderdaad inspiratie is opgedaan, vooral over het creatief worden met toetsvormen waarbij formatief evalueren en performance assessments in een authentieke omgeving een oplossingen kunnen zijn; laat maar real life zien dat de student het beheerst. En natuurlijk hoorden we: ‘ja maar’ real life kan niet altijd. Klopt, maar denk niet in ‘ja maar’, maar denk eens om. We kwamen tot interessante ideeën.
Namens het Netwerk: graag tot ziens in de Week van Toetsbekwaamheid in maart 2025.
Inspiratie ABC (voorheen het Professionaliseringsalfabet)
De ‘Assessoren CGI Toolbox’
We hebben uit het Inspiratie ABC weer een letter geselecteerd met een actuele inspiratie.
Onze keuze is dit keer gevallen op de letter ‘T’ over het Toetsweb: https://inspiratie-abc.toetsbekwaamheid.nl/leeractiviteit/toetsweb/.
En denk nu niet dat is inmiddels oud en wel bekend, dus grijs. Nee, onlangs heeft uw redactielid de kaartenset van het toetsweb gebruikt bij een SKE-training om de deelnemers te laten ontdekken waar ze zich met hun opleiding bevinden in het toetsweb. Het was enorm ontdekkend en verhelderend waar opleidingen zich bevinden in hun ontwikkeling naar toetskwaliteit en het gaf hele concrete handvatten voor verbetering. Ook waren deelnemers enthousiast te zien hoever ze zich al bevonden in het realiseren van toetskwaliteit, maar ook dat ze nog verbeterpunten ontdekten. Of hoe anderen zagen dat ze nog een lange weg te gaan hadden, maar nu wel concrete handvatten hadden om het management te overtuigen. Het leefde en het borrelde bij de deelnemers. De link voor meer informatie over het toetsweb is https://www.han.nl/projecten/2011/toetsweb/?__toolbar=1.
De link naar de toetskaarten is https://www.han.nl/projecten/2011/toetsweb/resultaten/kaartenset_Toetsweb_V4.pdf
Examens, tijdschrift voor de Toetspraktijk
Is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ NEER
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
Copyright © 2022 – Kloosterhof Neer B.V
Met onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van Examens.