Netwerken met Toetsnetwerken

Als een vaste rubriek in deze E-nieuwsbrief delen we graag weer informatie over toetsnieuwigheden vanuit het Platform leren van Toetsen en het Netwerk Toetsbekwaamheid.

Platform Leren van Toetsen

Voor informatie over wat het Platform Leren van Toetsen is, verwijzen we naar de website van het Platform zelf: .

Jubileumfestival van 7 juni 2024

Over het jubileumfestival en het daartoe behorende boek hebben we in E-Nieuwsbrief 46 al verslag gedaan. Wel heeft de organisatie zelf een blog gepubliceerd over het festival (zie hierna). Het volgende Festival van het Platform Leren van Toetsen is op vrijdag 6 juni 2025. Wij hebben die dag al gereserveerd!

 

Overzicht van blogs vanaf 30 januari 2024

 

Festival Leren van toetsen 2024 – Verslag

Door de organisatie van het Festival

https://lerenvantoetsen.nl/festival-leren-van-toetsen-2024-verslag/

20 juni 2024

Voor een extra bijzondere jubileumeditie van het Festival Leren van toetsen waren we vrijdag 7 juni te gast bij Up Events! in Amsterdam. Hoewel de dag frisjes begon, maakte de feestelijke locatie en de stralende zon vanaf het middaguur deze editie tot een up-en-top festivalervaring. Een kleine greep uit het programma en de ervaringen van bezoekers lees je in dit verslag.

 

Deze Blog bevat aan het einde een link (https://lerenvantoetsen.nl/opbrengsten/#symposium) met de toegang tot de gebruikte materialen zoals opnames, sheets en andere materialen. Dus moest je een keynote, workshop of presentatie hebben gemist, dan kun je via de link alsnog informatie ophalen. Dit kan iedereen doen, ook als je niet geweest bent. Zo is het Platform!

Netwerk Toetsbekwaamheid

 

 

Komende Week van de Toetsbekwaamheid van 4 t/m 8 november 2024

Het programma voor de aankomende week van de Toetsbekwaamheid is al grotendeels gevuld. Het overzicht is te vinden via de volgende link: https://toetsbekwaamheid.nl/week-van-toetsbekwaamheid-november-2024/.

De breed aangekondigde fysieke dag op woensdag 6 november over Toetsen & AI is helaas al vol maar je kunt je nog wel aanmelden voor de reservelijst. Je vindt deze ook in het programma via bovenstaande link. De andere dagen vinden online plaats en daarvoor hoef je je niet aan te melden. Je kunt rechtstreeks deelnemen via de deelnamelink in het programma (meest rechtse kolom). Hieronder tref je een overzicht aan de al bekende workshops, onder voorbehoud want een en ander kan nog wijzigen. Houd het programma in de gaten want het wordt nog aangevuld.

 

Maandag 4 november 2024

09:00-10:00

5 perspectieven op het beoordelen van een leeruitkomst 

Kitty Meijer en

Carine Grootenboer

10:30-12:00

Wat betekent de Wet leeruitkomsten voor mijn opleiding?

Irene Biemond en

Hannan Garziad

13:00-14:00

Maak kennis met ToetsAnalyser – Jouw gratis tool voor betere toetsanalyse

Monika Vaheoja

15:00-16:30

Lokale AI-modellen installeren: Bouw je eigen Feedback AI-bot

Pascal Mariany

 

Dinsdag 5 november 2024

09:30-10:30

Hoe om te gaan met (vermoedens van) fraude in een programmatisch toetsconcept?

Ingrid Vogels en

Heleen Kuijper

13:00-14:00

Learning beyond assessment compliance: maar hoe dan?

Jeroen van der Linden

 

Woensdag 6 november 2024

09:30-18:00

Toetsing met de kracht van AI (fysiek programma bij Fontys te Tilburg; inschrijving is vol)

Diverse sprekers

 

Donderdag 7 november 2024

13:00-14:30

Ontwerpen van Formatief handelen

Janneke van der Steen

13:00-14:00

Van goede bedoelingen naar visie op toetsing en toetsbeleid

Mirjam Mekhaiel

 

Vrijdag 8 november 2024

13:30-14:30

Fraudepreventie bij holistisch beoordelen

Brigit Kolen en Coreline Haasakker

 

Namens het Netwerk: graag tot ziens in de Week van Toetsbekwaamheid!

 

Inspiratie ABC (voorheen het Professionaliseringsalfabet)

De ‘Assessoren CGI Toolbox’

We hebben uit het Inspiratie ABC weer een letter geselecteerd met een actuele inspiratie.

Onze keuze is dit keer gevallen op de letter ‘I’ over de ‘Ideale toets’. De reden hiervoor is dat we zoveel mogelijk studentbetrokkenheid willen én dat we willen werken volgens de principes van constructive alignment. De kern van de Inspiratieletter ‘I’ is slechts: ‘Brainstorm met de studenten hoe de ideale toets eruit zou zien en hoe de ideale beoordeling (inclusief beoordelaar) eruit zou zien’. Meer staat er eigenlijk niet, maar het is ook genoeg. Want door de studenten te betrekken bij het denken vanuit de behoefte van het werkveld, de leeruitkomst, de leerdoelen en de beoordeling zetten we hen midden in waar de beoordeling en het onderwijs zich op moeten richten. Door een goede voorbereiding (welke informatie moet je wel/niet vooraf met ze delen) en brainstorm raken ze betrokken en verbonden. De Inspiratie ABC geeft als tip dat je dit kunt doen in combinatie met de letter ‘D’ van Dromen en Durven. Dromen gaat over: wat zou je doen als … en Durven gaat over het zetten van de eerste stap. Daag de studenten uit, laat ze dromen en laat ze bepalen wat hun ideale toets zou zijn. Veel succes!