In het nieuws

We hebben uit het nieuws de volgende twee artikelen geselecteerd. Een over de centrale examens en examenfraude (het kon niet uitblijven) en eentje over cijfers. Bij dit laatste vraagt een cum laude geslaagde vwo-leerling zich af bij haar opleiding Kunstgeschiedenis in Groningen of ze een ‘superijverige student wil zijn zonder studentleven of een student met een mooi studentenleven met gewone cijfers’ Ze koos voor het laatste; haar verhaal.

Centrale examens en examenfraude
Het was weer wachten op een melding van examenfraude bij de afgelopen centrale examens binnen het voortgezet onderwijs. Op 11 juni kwam journalist Job Oldegbers van het Algemeen Dagblad (zie het artikel hierna) met de melding dat de eerste corrector van het vmbo-eindexamen Nederlands zijn studenten een handje had geholpen met het examen door bij de correctie antwoorden te verbeteren. Bij 57 leerlingen was hier sprake van. Dus geen ‘foutje’ zoals Job schrijft, maar bewust handelen. Dat kwam natuurlijk uit bij de tweede corrector die er een melding van maakte.

Wat beoogde de docent van de leerlingen vraag je je af? De leerlingen helpen, wat dus niet gebeurde, maar waarom dan?. Zichzelf helpen omdat hij kon teruglezen dat zijn lessen niet goed genoeg waren? Maar ook dat lukte niet. Wat wel de reden was werd niet duidelijk uit het artikel. Maar dom was het zeker, wetende dat er een tweede corrector is.

In dit kader verwijzen wij naar een artikel in Examens 2013-4 van Hans Kuhlemeier en Ed Kremers met als titel ‘De uitvoering van de tweede correctie. Nakijken en nog eens nakijken.’