Netwerken met Toetsnetwerken

Als een vaste rubriek in deze E-nieuwsbrief delen we graag weer informatie over toetsnieuwigheden vanuit het Platform leren van Toetsen en het Netwerk Toetsbekwaamheid.

Platform Leren van Toetsen

Voor informatie over wat het Platform Leren van Toetsen is, verwijzen we naar de website van het Platform zelf: .

Overzicht van blogs vanaf 11 januari 2024

Ook van docenten (en teams) wordt feedbackgeletterdheid gevraagd

Door Martje Köhlen (Hogeschool Inholland), Martijn Leenknecht (HZ University of Applied Sciences), Henderijn Heldens (Zuyd Hogeschool), Job Lafeber (Hogeschool Leiden), en Anne Potters (Hogeschool Rotterdam)

11 januari 2024

“Studenten zijn geen passieve ontvangers, maar hebben een actieve rol in feedbackprocessen” en “het zweet moet op de juiste rug staan”, het zijn kreten die we de laatste jaren veel horen in het Nederlandse hoger onderwijs. En terecht! Studenten dragen zeker een verantwoordelijkheid voor de effectiviteit van feedbackprocessen. Toch ontslaat dit de docent niet van de taak om studenten hierin te begeleiden en samen aan feedbackgeletterdheid van studenten te werken. Het is hierin de rol van de docent om kansen en begeleiding te bieden aan studenten om hun bekwaamheid in het verwerken van feedback te ontwikkelen. Maar hoe ziet die rol van de docent er exact uit? En belangrijker: wat vraagt dit van de feedbackgeletterdheid van docenten? Martje Köhlen, Martijn Leenknecht, Henderijn Heldens, Job Lafeber, en Anne Potters zijn aan de slag gegaan om het competentiekader docentfeedbackgeletterdheid dat door David Boud en Philip Dawson (2021) werd ontwikkeld te vertalen naar de Nederlandse context.

Krachtige inzichten van het Dylan Wiliam event: versterk je onderwijspraktijk

Door Laura van de Vendel & Joyce den Heijer (De Haagse Hogeschool)

24 januari 2024

Begin november bezochten Laura van de Vendel en Joyce den Heijer (De Haagse Hogeschool) het Dylan Wiliam Event van Toetsrevolutie en mochten zij zich laten onderdompelen in de wereld van formatief handelen en zelfregulerend leren. Dit 3-daagse evenement stond – zoals de naam al doet vermoeden – helemaal in het teken van Dylan Wiliam, expert op het gebied van evidence-informed onderwijs en ‘geestelijk vader’ van formatief handelen. Laura en Joyce delen vijf lessen die zij opdeden tijdens het event.

Wanneer is een docent feedbackgeletterd?

Door Henderijn Heldens (Zuyd Hogeschool), Martje Köhlen (Inholland), Martijn Leenknecht (HZ University of Applied Sciences), Job Lafeber (Hogeschool Leiden) en Anne Potters (Hogeschool Rotterdam)

27 februari 2024

Tijdens zijn keynote ter gelegenheid van het 10-jarige bestaan van het platform benadrukte David Boud het nog eens: feedbackgeletterdheid van docenten gaat niet over het bekogelen van studenten met ‘effectieve’ feedback. Docentfeedbackgeletterdheid gaat juist om het integreren van feedbackprocessen in onderwijsontwerp en het begeleiden van studenten. De kunst is studenten in staat te stellen feedbackinformatie te gebruiken voor verbetering van hun prestaties en leerstrategieën. Dit vraagt dus veel meer van docenten dan het simpelweg plannen van een feedbackmoment halverwege of aan het einde van een periode. Maar wat dan precies? Henderijn Heldens, Martje Köhlen, Martijn Leenknecht, Job Lafeber en Anne Potters werken in dit blog uit wanneer een docent feedbackgeletterd is.

Designed to have an impact: feedback revisited

Door Martje Köhlen (Inholland)

30 januari 2024

Vier jaar geleden gaf prof. Dr. David Boud (Deakin University) zijn inspirerende keynote “Feedback must have an impact” op Festival Leren van toetsen. Ter ere van ons 10-jarig jubileum kwam David Boud op 16 januari 2024 terug naar Nederland! Tijdens ‘David Boud revisits’ op locatie Inholland in Rotterdam blikte hij terug op de keynote die hij verzorgde tijdens ons festival in 2019 en de ontwikkelingen die er sindsdien op zijn vakgebied hebben plaatsgevonden. Martje Köhlen vat de belangrijkste inzichten samen. Of bekijk de volledige opname van David Bouds presentatie nu terug!

Jubileumfestival 10 jaar Leren van toetsen vrijdag 7 juni 2024

In de Nieuwsbrief van het Platform 20 maart 2024 wordt de onderstaande informatie gegeven (zie cursief) over het naderende jubileumfestival. Als je deel wilt nemen aan het festival abonneer je dan op de Nieuwsbrief, dan mis je de inschrijving niet die opent op woensdag 24 april aanstaande (onderaan de homepage van https://lerenvantoetsen.nl/ vind je de inschrijving voor de Nieuwsbrief).

“Voor de jubileumeditie van Festival Leren van toetsen op vrijdag 7 juni reizen we af naar onze hoofdstad. Daar gaan we een feestje bouwen op het festivalterrein van UpEvents!

 Voor de organisatie van het festival werken we dit jaar samen met studenten van Flowburo van ROC van Amsterdam. Zij gaan voor ons alle praktische regelzaken uit handen nemen en ze gaan er voor zorgen dat het voor ons allemaal een feestelijke dag wordt.

 Ondertussen zijn we druk aan het puzzelen op het programma. Oké, alvast een tipje van de sluier dan… We hebben dit jaar twee internationale keynotesprekers vastgelegd die beiden naar Amsterdam afreizen! Daarnaast hebben we ruim 20 aanmeldingen ontvangen voor workshops over programmatisch toetsen, het gebruik van AI, feedbackgeletterdheid en meer… De inzenders ontvangen deze of volgende week van ons bericht over hun bijdrage. Kortom, het belooft een bomvol en inspirerend programma te worden!

 Al zin in? Ben je er bij? Vanaf 24 april gaat de inschrijving open! Vol = vol. Meer informatie volgt via onze nieuwsbrief en website.”

Heb je zelf een goed voorbeeld, mooi onderzoek, of vraagstuk dat je wilt presenteren? Aanmelden van workshops kan nog. Wil je daar meer over weten, meld je dan ook aan voor de Nieuwsbrief van het Platform: https://lerenvantoetsen.nl/.

Boek 10 jaar platform
De afgelopen 10 jaar hebben meer dan 50 professionals van meer dan 15 hogescholen en universiteiten in wisselende samenstelling samengewerkt aan uitwisseling, onderzoek en praktische handvatten rondom het thema ‘Leren van toetsen’. Of het nu ging om een toolkit formatief toetsen, een verdieping op het thema feedbackcultuur, of het schrijven van blogs over programmatisch toetsen, de activiteiten en opbrengsten van Platform Leren van toetsen zijn talrijk en uiteenlopend.

In een speciale uitgave bundelt het Platform Leren van toetsen belangrijke inzichten en ontwikkelingen, zodat iedereen zich kan laten inspireren door de opbrengsten van 10 jaar platform. Daarbij blikt het Platform niet allen terug op de geboekte successen, maar kijken ze ook vooruit en dromen ze over een toekomst waarin leren van toetsen (nog) vanzelfsprekend(er) is. Het Platform bundelt alle inspiratie in een boek dat zowel op papier als digitaal wordt uitgebracht.

Het boek wordt gepresenteerd tijdens Festival Leren van toetsen op 7 juni 2024.

Netwerk Toetsbekwaamheid

In de vorige E-Nieuwsbrief hadden we al benoemd dat het Netwerk Toetsbekwaamheid zich heeft vernieuwd. Waar de oude website nog voor een groot deel gekoppeld was aan het project ‘Je Ogen Uitkijken’, en zich om die reden voor een groot deel focuste op de thema’s BKE/SKE en het Protocol Afstuderen, is de nieuwe website een stuk algemener ingericht. Reden hiervoor is dat het netwerk de website (meer) geschikt wilde maken voor alle leden van- en geïnteresseerden in het netwerk toetsbekwaamheid. Op de nieuwe website vind je oude elementen terug zoals een agenda-pagina met daarop alle aankomende en afgelopen evenementen en de gegevens van alle netwerkvertegenwoordigers. Daarnaast kent de website echter ook een aantal nieuwe elementen zoals een vindplaats voor allerlei tools en publicaties rondom toetsing en toetsbekwaamheid en hebben de drie (toets)lectoraten die vanuit de HU, Fontys en HAN verbonden zijn aan het netwerk ook een plekje gekregen. Tot slot hebben ze een nieuwe functie toegevoegd waarmee je zelf een voorstel kunt doen om een agendapunt/event of een relevant netwerk (uiteraard rondom toetsing) aan de website toe te voegen! Op deze manier willen ze van de website nog meer een plek maken vóór maar ook zeker dóór het netwerk.

Zo vonden wij onze E-Nieuwsbrief terug op de ‘Vindplaats tools en publicaties’. Best leuk om ons zo terug te zien (tweede link van boven). Wat we helaas in de opsomming hebben gemist is het tijdschrift Examens zelf 😉. Bij dezen dus als voorstel voor opname: Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk: https://e-xamens.nl/.

Vooral ook omdat wij als redactie van Examens weten dat artikelen in Examens vaak als bron door anderen worden gebruikt; geen wonder ook na 81 uitgaven van examens in 20 jaar van 2004-1 tot en met 2024-1.

Mocht je ook een website hebben met informatie over toetsing of vragen hebben over de nieuwe website, stel ze dan gerust via info@toetsbekwaamheid.nl!

Week van Toetsbekwaamheid van 25 tot en met 28 maart 2024
De laatste Week van Toetsbekwaamheid werd gehouden van maandag 25 maart 2024 tot en met donderdag 28 maart 2024. De organisatie zegt over de week:

‘We kunnen wederom terugkijken op een fantastische week! Tijdens de afgelopen Week van Toetsbekwaamheid hebben maar liefst 800 personen deelgenomen aan de in totaal vijftien online sessies rondom het thema toetsing en toetsbekwaamheid. Wederom waren wij als organisatie overdonderd door het geweldige animo voor al deze interessante presentaties, een groot succes dus! Uiteraard danken we ook alle presentatie-gevers voor hun bijdrage aan deze week, dankzij jullie was het wederom een groot succes!

Heb je een presentatie gemist? Niet getreurd; de PowerPointpresentaties van veel sessies zijn vanaf nu te downloaden via de website onder Agenda – afgelopen netwerkbijeenkomsten. Neem meteen een kijkje op: https://toetsbekwaamheid.nl/week-van-toetsbekwaamheid-maart-2024-2/.

De volgende presentaties zijn gehouden:

  1. Protocol Beslisprocedure voor tentaminering
  2. SURFtrip: reis met ons mee langs enkele toets-tools!
  3. Perspectieven op de begrippen competenties, skills, leeruitkomsten en gevolgen voor het onderwijs- en toetsontwerp
  4. Lerend Kwalificeren in het mbo: ontwerpkeuzen en evaluaties vanuit het Lerend Netwerk Lerend Kwalificeren
  5. Navigeren door je leerproces
  6. Continuous assessment: van toetsgericht naar leercultuur
  7. Efficiënt beoordelen van reflecties van studenten op hun stages
  8. Feedback geven met AI: maak kennis met de Feedback Companion
  9. ChatGPT in the classroom: a case study of Educative AI tools in assessment
  10. Waar hebben we het over? Een constructief gesprek tussen examencommissie en organisatie bij programmatisch toetsen.
  11. Artificial intelligence (AI) en toetsing
  12. Beoordelen en begeleiden van stages
  13. Programmatisch toetsen in de praktijk
  14. Het spanningsveld tussen studentregie en assessment
  15. Workshop Lange Jan: waar steekt jouw toetskwaliteit boven de anderen uit?


Masterclasses van de master Toetsdeskundige
De master Toetsdeskundige van Fontys Hogescholen organiseert in 2024 enkele gratis online masterclasses.

Leden van het netwerk Toetsbekwaamheid en lezers van de E-Nieuwsbrief zijn van harte uitgenodigd om deel te nemen aan deze masterclasses. Aanmelden als toehoorder is niet nodig. Houd de agenda op website van www.toetsbekwaamheid.nl in de gaten.

Een meer uitgebreide beschrijving van de masterclasses is te raadplegen via: https://toetsbekwaamheid.nl/masterclasses-master-toetsdeskundige/. Via deze link worden ook de aanmeldlinken per sessie zichtbaar ruimschoots voor de datum dat de sessie plaatsvindt (rechts naast elke beschrijving van een sessie). Voorlopig staat nog één masterclass gepland:

24 april 2024, 09:00-10:30

  • Assessment research influencing educational practice

David Boud, Professor and Foundation Director of the Centre for Research in Assessment and Digital Learning, Deakin University, Melbourne/ Research Professor Institute for Work-Based Learning, Middlesex University/ Emeritus Professor University of Technology Sydney/ Senior Fellow of the Australian Learning and Teaching Council (National Teaching Fellow)

Omdat door ziekte de masterclass die gepland stond op 27 maart 2024 niet door kon gaan (Student partnership in assessment: what works, for whom, and why? Van Juuso Nieminen, assistant professor at The University of Hong Kong), wordt deze opnieuw ingepland zodra dat mogelijk is. Zie hiervoor de hiervoor genoemde link naar de website.

Inspiratie ABC (voorheen het Professionaliseringsalfabet)

Het Netwerk Toetsbekwaamheid heeft een aantal jaar geleden het P-alfabet geïntroduceerd. De P staat voor Professionalisering en biedt handvatten en tools waarmee docenten onderling, maar ook met studenten, actief aan de slag kunnen. Bij het vernieuwen van de website is het Professionaliseringsalfabet omgetoverd tot het Inspiratie-ABC. Het netwerk wil naast professionaliseren, ook graag inspireren en heeft daarom gekozen voor deze naamswijziging. De inhoud van het inspiratie-ABC is niet gewijzigd, maar wordt nog altijd door ons aangevuld met nieuwe werkvormen.

Omdat Lange Jan eerder in deze E-Nieuwsbrief werd genoemd als workshop 15, hebben we Lange Jan uit het P-alfabet gelicht. Even dachten we, wat kinderachtig zo’n plaatje (zie hierna), maar daar kwamen we snel op terug. Het ontwikkelen van kwalitatief goede toetsen is complex, mede doordat er veel bij komt kijken. Denk maar eens aan het formuleren van een goede alomvattende leeruitkomst en die uitsplitsen naar concrete, eenduidige en beoordeelbare leerdoelen/beoordelingscriteria, of het onderbouwd selecteren van een passende toetsvorm, of het ontwikkelen van goede gesloten en/of open vragen of een opdracht, of het ontwikkelen van een beoordelingsformulier met een passende scoring, scoreschaal en cesuur of het uitvoeren van een analyse op de scoreresultaten. Niet iedereen kan overal goed in zijn en de ene collega is beter in het een en een ander voelt zich meert vertrouwd met een ander deel van de ontwikkeling van de toets. De tijd dat de docent alles wel even zelf ontwikkelde als afsluiting van een onderwijsperiode ligt echt achter ons. Dan is het dus handig om te weten wie wat leuk vindt en dus dan vaak ook waarin die persoon dan ook beter is. Dus wie steekt met zijn hoofd boven de bomen uit, (toen de bomen in de Efteling nog niet zo hoog waren als nu). Ga dus met elkaar het gesprek aan, wie vindt wat leuk. Als je dat van elkaar weet overleg je vervolgens wie wil wat oppakken. In je eentje ga je sneller, maar samen kom je verder. En dan wordt het zeker beter is de ervaring inmiddels bij groeps-eindopdrachten in het kader van BKE en SKE (Basis- en SeniorKwalificatie Examinering).

Werkvorm: Lange Jan

Doel: inzicht krijgen in eigen toetsbekwaamheid en bijdrage binnen een team of andere groep.

Kwaliteit 4: Voor zowel BKE als SKE, ter ondersteuning aan kwaliteit 1-3

Groep: 3-20

Voorbereiding: individueel ongeveer 15 minuten

Vorm: presentatie

Materiaal: poster Lange Jan (digitaal of in print)

Voorbereiding:

  • Bespreek het doel van Lange Jan en geef eventueel voorbeelden
  • Laat deelnemers hun eigen Lange Jan invullen en meenemen naar de groep
  • Maak eventueel gebruik van feedback van anderen om je eigen Lange Jan in te vullen


Werkwijze:

  • Laat docenten zich aan elkaar presenteren met behulp van de Lange Jan poster. Wees creatief hoe je dit doet in online omgevingen, kleine of grote groepen.
  • Zet Lange Jannen in op zijn expertise tijdens activiteiten of gebruik de werkvorm Master Mind.


Zichtbaar maken kwaliteit 4:
  Poster Lange Jan